Akutlægebilen døde ved budgetforliget i regionen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Akutlægebilen på Djursland og Akutklinikken på Grenaa Sundhedshus “døde” ved budgetforliget for Region Midtjylland.
Alle partier i regionsrådet, undtagen enhedslisten samt regionsmedlemmerne Ulrich Fredberg (V), Annette Roed (S), og Martin Jakobsen (K), stemte for budgetforliget 27 september 2023.
I dette budgetforlig for 2024 fremgik det, at det politiske sparekatalog indeholdt beslutning om at: “antallet af akutlægebiler reduceres fra ti til seks, samt at de får base i byer, hvor der er et akuthospital samt i Holstebro”. De fire akutlægebiler, der skulle spares væk var Grenaa, Silkeborg, Ringkøbing og Lemvig.
Budgetaftalen bærer i høj grad præg af en række meget vanskelige, men desværre helt nødvendige prioriteringer og besparelser, siger regionsformand Andres Kühnau i en pressemeddelelse fra regionen.
36 medlemmer af regionsrådet stemte for dette forlig på nær de tidligere fem nævnte. Hermed blev blandt andre akutlægebilen på Djursland nedlagt.
Der skulle have været dannet en alliance mellem regionsmedlemmerne fra Djursland, Lemvig samt Ringkøbing-Skjern kommuner med de fem, som stemte nej til budgettet. Så havde slagkraften været større imod nedlæggelsen af de fire akutlægebiler.
Dette lykkedes fint for Silkeborg Kommune fordi de stod fast. Derimod forsvarede de øvrige medlemmer, som stemte ja, deres beslutning som nødvendig med forklaringer på, at vi ikke blev stillet ringere end før. Derfor den store borgermodstand på Djursland, for man kunne godt se det var et tilbage skridt på vores tryghed, som borgmester I Norddjurs Kommune Kasper Bjerregaard også beklagede.
26. Juni havde regionsrådet en sag vedrørende “godkendelse af ansøgning om puljemidler til styrkelse af akutberedskabet”.
Her stemte et stort flertal for at akutlægebilen i Silkeborg skulle tilbagekøbes, samt indsættelsen af tre akutbiler (uden læge) i Grenaa, Ringkøbing og Lemvig.
Der står beskrevet i regelsættet for ansøgning at: “det er helt centralt, at alle borgere kan føle sig trygge ved, at de kan få adgang til hurtig hjælp, når de har akut behov for den – uanset hvor de bor. Derfor er akutområdet løftet med 50 mio. kr. i 2024 og 75 mio. kr. varigt fra 2025. Det er midler, som regionerne kan ansøge om til at styrke akutberedskab, f.eks. med flere akutlægebiler”.
Dette har jeg på skrift fået tilkendegivet fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet i mail i februar. Det er overhovedet ikke nævnt fra nogen side, at der skal søges til akutlægebilen på Djursland, ikke fra et eneste medlem i regionsrådet.
Jeg har heller ikke set reaktioner fra lokale folketingsmedlemmer, lokalpolitikere og andre, som har udtalt forfærdelse over beslutningen.
Jeg er blevet lovet mange svar, men har ikke hørt fra en eneste endnu. Dermed er nedlæggelsen forseglet. Det blev tilkendegivet fra dem, som sagde ja til budgetforliget i september. Men en ting kan jeg garantere for - jeg vil kæmpe alt, hvad jeg kan videre frem, så længe jeg er politisk aktiv, om at få akutlægebilen på Djursland tilbage. Jeg lader mig ikke betrygge ved det vi har fået i stedet.