Fortsæt til indhold

Jeg savner stadig svar om kønsfordeling, Smukfest

Debat
Lotte Rosdahl

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Uge-bladet Skanderborg bragte sidste uge et debatindlæg, hvor jeg rettede en kritik mod Smukfest for deres manglende diversitet. Langt størstedelen af musikerne på scenen til dette års festival var nemlig mænd.

Foranlediget af læserbrevet lavede avisen et interview med Smukfest om emnet. Artiklen blev bragt samme uge på side fem med overskriften “Smukfest om kønsfordeling: »Vi har et ansvar, og det ansvar tager vi«”.

I artiklen kunne man læse, at Smukfest også selv har et ønske om flere kvindelige artister, hvilket naturligvis glæder mig.

Desværre savner jeg en del svar fra Smukfest efter at have læst artiklen.

Roskilde Festival lykkedes i år med at tilbyde publikum et program med lige mange kvindelige og mandlige musikere. Alligevel er det i Smukfests verden rigidt, hvis de skulle have samme ambitionsniveau for Smukfest 2025.

Jeg ville gerne vide hvorfor det. Men desværre forstår jeg ikke den forklaring, som Smukfest kommer med, når de siger, at »det handler om mere komplekse strukturer, end om hvilke kvinder der står på vores scener det pågældende år«.

Jeg savner samtidig at høre, hvad Smukfests eget mål er. I artiklen svarer Smukfest, at de 100 procent har en ambition om, at der fremadrettet skal præsenteres flere kvindelige artister. Men hvor mange er det? Og hvornår mener Smukfest selv, at de har en diversitet, som de er stolte af?

Jeg ville også gerne vide, hvor mange år mere der skal gå, før Smukfest regner med, at de er i mål.

Og så havde det været både interessant og relevant at høre, hvad det er, som Smukfest helt konkret vil gøre anderledes inden næste års festival for at sikre (forhåbentlig langt) flere kvindelige musikere på de attraktive scener i bøgeskoven.

Heldigvis siger Smukfest, at de har et ansvar for diversiteten, og at de tager det. Måske man kan være så heldig, at Smukfest til næste år bliver mindet om deres løfter.