Jeg lovede det i 2017, og nu er der lys forude
Tilbage ved kommunalvalget 2017 lovede jeg som lokalvalgt byrådsmedlem at arbejde for bedre infrastruktur i Løgten/Skødstrup og Studstrup. Jeg skrev blandt andet, at infrastrukturen ikke er fulgt med i forhold til den vækst, som vores område har gennemgået.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Der er trængsel i myldretiden for at komme til og fra Skødstrup/Løgten og Studstrup-området - desværre oplever rigtig mange bilister dagligt at holde i kø ved tilkørsel til Djurslandsmotorvejen. Jeg skrev dengang, at jeg ville arbejde for, at der kom en shunt fra Grenåvej i Skødstrup til forbindelse til motorvejen, sådan at vi undgår de lange køer. Det krævede, at både staten og kommunen kom på banen. Jeg ville gennem mit virke i Aarhus Byråd (Teknisk Udvalg) og sammen med Skødstrup Fællesråd sikre en fremtidssikret løsning til gavn for vores lokale borgere, skrev jeg tilbage i 2017.
NU er der lys forude. Beslutningen er truffet, og Vejdirektoratet er begyndt at projektere to shunts, der skal afhjælpe de daglige lange køer ved rundkørslen syd for Skødstrup. Det forventes, at arbejdet begynder om ca. et år og skal foregå hen over vinteren og forhåbentlig stå færdig til sommer 2026. 12,5 mio. kr. har Vejdirektoratet afsat til de to shunts, som en passage udenom rundkørslen og direkte ind på rampen til motorvejen.
Så nu bliver der to baner ved rundkørslen - præcis som vi kender det fra den anden side af motorvejen. Der bliver også bedre muligheder, når man drejer fra motorvejen fra den sydlige del af rundkørslen. En ny vejbane i rundkørslen med et skarpt sving vil lede trafikken mod Studstrup, Skæring og Egå.
Det har til tider været en lang og sej kamp, men som bekendt, hvor der er vilje, er der vej! Der skal lyde en stor tak til Skødstrup Fællesråd og Trafikminister Thomas Danielsen (V).