Åbent brev - Menighedsrådet svigter ved ikke at købe Bøjstrupvej 11
Manglen på handling fra Marie Magdalene-Koed sognes menighedsråd i forhold til køb af Bøjstrupvej 11 er uacceptabel, mener borger.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Åbent brev til Marie Magdalene-Koed sognes menighedsråd.
Jeg skriver til menighedsrådet i forbindelse med debatten og holdningen til et evt. byggeri for at løse problemerne med manglende plads til kontorer, mødelokaler, konfirmandstue m.m.
Det blev til min overraskelse overhovedet ikke berørt.
Jeg mener, at menighedsrådet burde have udnyttet den enestående mulighed, der var for at løse nævnte mangel på lokaler ved at have overtaget tidligere gårdejer Christian Rygårds ejendom (Bøjstrupvej 11) beliggende lige overfor kirkegården og kirkens parkeringsplads.
Efter salget og nedrivningen af nævnte ejendoms stuehus og senere opførelse af et nyt stuehus på grunden, er denne pga. særlige omstændigheder blevet sat til salg.
Da denne mulighed for et køb og en overtagelse igen er kommet på banen, mener jeg at menighedsrådet nu straks burde kontakte ejerne for en forhandling om køb af ejendommen for byggeri og ombygning til en ny sognegård.
For at løse problemerne med den manglende plads, vil en placering i Marie Magdalene være den bedste og mest rigtige løsning. Andre alternativer som placering i ledige lokaler et eller andet sted i Ryomgård eller oppe ved Midtdjurshallen og idrætsforeningens faciliteter, vil helt sikkert ikke give kirken en større opbakning fra lokalbefolkningen.
Ved placering af en ny sognegård på Bøjstrupvej 11 vil der være alle muligheder for den helt perfekte løsning for et byggeri ved ombygning af den nye bolig og evt. den gamle staldbygning.
Ejendommens store areal giver også mulighed for gode parkeringspladser. Ligeledes vil det bagvedliggende område ned til Præstegårdsbækken kunne udnyttes til et parklignende område til glæde for både kirkegængere, gæster til kirken, besøgende på kirkegården og Marie Magdalene bys egne beboere.
At der på grunden nu er opført en nymoderne bolig, vil ikke være noget større problem for den rigtige arkitekt. Med en mindre ombygning af boligen kan den indgå i byggeriet til opfyldelse af behovet for kontorer og personalelokaler.
Jeg deltog i mødet til menighedsrådsvalget den 17. september blandt andet for at høre om et nyt sognehus, som der var lagt op til i en orientering i Kirkebladet for juli-oktober med en markeret bemærkning »- og helt aktuelt opførelsen af et sognehus«.
Det blev til min overraskelse overhovedet ikke berørt. Jeg fornemmer nu senere, at det slet ikke var menighedsrådets plan at behandle dette emne op til et valg.
Slutteligt vil jeg bede menighedsrådet melde tilbage til mig om rådets holdning til ovenstående placering af en evt. kommende sognegård.«