Grenaa Idrætscenter er et af kommunens flagskibe
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Da jeg sad i Kultur og Fritidsudvalget fra 2014-18 lavede vi en ny ressourcetildeling til hallerne med det formål at harmonisere hallerne, ensrette og skabe nogle rimelige kriterier, alle kunne leve med.
Præcis lige som det nuværende udvalg er gået i gang med og som man kan læse om i avisen. Her fremgår det, at det har alvorlige konsekvenser for driften af Grenaa Idrætscenter, og særligt for driften af udendørsarealerne, at Kultur og Fritidsudvalget vil ensrette tilskud til hallerne i Norddjurs Kommune.
Da vi senest lavede ny halressourcefordeling og ensretning, gjorde vi det samtidig med, at vi havde en erklæret enighed om at Grenaa Idrætscenter sammen med Kulturhuset Pavillionen og Gammel Estrup er et af vores tre vigtigste strategiske flagsskibe på fritids- og kulturområdet.
Jeg ved ikke, om jeg har sovet i timen siden og har misset, at vi nu åbenbart har besluttet at Grenaa Idrætscenter ikke mere er eller skal være et af vores tre vigtigste flagskibe, men jeg synes det er synd og skam.
Jeg er bekymret for, at det ikke er en fornuftig løsning igen at lave ny haltildeling med det erklærede formål at spare på Grenaa Idrætscenter for at give flere penge til de andre haller i kommunen.
To millioner kroner om året hiver Grenaa Idrætscenter hjem i egne indtægter, hvilket er mere end alle andre haller i kommunen tilsammen, hvilket må siges at understrege, at det ikke kun er luftige politikerdrømme, at GIC er et af vores flagskibe, men også en økonomisk og praktisk realitet.
Inden for den sidste måned har der for eksempel været to store arrangementer med Wabi Sabi Con i oktober og Koyocon den seneste weekend, som har over 1000 deltagere over tre dage.
Jeg ser ingen grund til at gøre det sværere for GIC at være et flagskib for Norddjurs Kommune fordi der er en vis utilfredshed og misundelse hos andre haller og klubber i kommunen over, at GIC bliver forfordelt, som formand for Kultur- og fritidsudvalget Allan Gjersbøl Jørgensen fortæller om i artiklen: “Vi har jo i mange år hørt utilfredshed med, at haller og baner ikke er stillet ens, og det er formålet med at finde en ny model at gøre det hele mere overskueligt og transparant. Det er en kritik, der især er kommet fra vest mod øst, hvor man i andre haller og klubber har følt sig uretfærdigt behandlet. Jeg tror, at man fra andre klubber på besøg i Grenaa hører om de meget flotte baner, så handler det måske om, at man mener, der i Grenaa er en højere standard, end det niveau, som man befinder sig på rent sportsligt.”
Hvis der er haller, der ikke kan få det til at løbe rundt, så er løsningen ikke at lave et nulsumsspil, hvor man flytter rundt på de penge andre haller, men at finde andre løsninger på de økonomiske udfordringer, der er.