Er Skanderborg Kommune virkelig en ø?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Ja, det skulle man ikke umiddelbart tro, men Skanderborg Kommunes ønske om at producere grøn el svarende til 100 procent af elforbruget i 2030 virker en kende ø-agtigt.
For hvordan hænger det sammen med regeringens udspil om kommende 26 vedvarende energi-anlæg?
Uden at have gransket alle 26 nationale vedvarende energi-anlægsforslag, tror jeg godt, man kan antage, at det ikke nødvendigvis er der, hvor anlæggene bliver anlagt, at man forventer, at strømmen skal bruges.
Men hov, var det ikke smartere at sætte solcellerne op der, hvor man skal bruge strømmen? Jo-jo, men det er helt umuligt, for det er alt for dyrt og alt for besværligt og alt for få kvadratmeter, siges der.
Det er et utroligt dårligt argument, faktisk synes jeg slet ikke, det er noget argument.
For stod der, at den grønne omstilling skal være en nem og god forretning? Ja, det må åbenbart stå med småt, et eller andet sted.
Men regler kan vel laves om, således at havne, fabrikker og flader, som allerede er befæstet i en eller anden form, kan blive plastret til, med alle de solceller, man overhovedet kan få op.
Når det så er gjort, så bør man nøje overveje, hvor lidt eller meget af den danske jord, man vil bruge til vedvarende energi-anlæg.
20. november skal Skanderborg Kommune udvælge blande de indkomne 16 vedvarende energi-anlægsforslag i kommunen, der skal arbejdes videre med.
Jeg håber inderligt, at den lommeregner, kommunen bruger, kan beregne, om det her virkeligt er det bedste, vi kan gøre for og med den jord, der er i Skanderborg kommune, ikke blot om to år, men for alle 30 år, som vi kan forvente, anlæggene lever, og ikke blot for Skanderborgs men for hele Danmarks jord; for Skanderborg er jo slet ikke en ø.
PS: Jeg checker lige, hvor meget mine solceller på taget har produceret her i de sidste to uger med massiv mangel på ikke blot sol, men lys i det hele taget……Upsssss stort set intet!