Politikere siger et men gør det modsatte - hvad siger det om troværdigheden?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg vil gerne starte mit lille skriv med at citere afdøde Kim Larsen: ”hvis ikke staten skal hjælpe de svageste, hvilket formål er der så med, at vi har en stat, de stærke skal nok klare sig selv”.
Hvor har han ret, den gode musiker.
Men det er desværre ikke noget, flertallet i Randers Byråd praktiserer. De siger noget, men gør desværre det modsatte.
10. december havde vi fra Østbroen inviteret til møde i Randers Fritidscenter. Mødet var for alle - medlemmer samt ikke medlemmer. Alle kunne komme og få en snak/debat omkring vores mål og visioner med den nu øgede byrådsgruppe i Østbroen.
Vi ønskede at forklare, hvorfor vi ikke skal optage mere lån til at betale for Nordic Wast- udgifterne i Randers Kommune, mange andre områder og vores syn på mulige løsninger.
Der var mødt folk op fra blandt andet SAM Foreningen, og det vil jeg gerne uddybe lidt. Foreningens formand, Anders Olsen, holdt et langt og spændende indlæg omkring deres aktiviteter, og hvor mange brugere de har i SAM.
Du kan læse mere om SAM Foreningens arbejde i faktaboksen
SAM hjælper mange socialt udsatte borgere i Randers Kommune, som ellers ikke har noget sted at tage hen i dagligdagen. Der er lige nu ansat to koordinatorer (den ene er dog blevet fyret på grund af manglende midler, red.), der styrer og planlægger alle disse aktiviteter, og dertil får de desuden hjælp fra et, heldigvis, stort antal frivillige, som lægger et stort arbejde i at skabe et godt sted for de sociale udsatte borgere.
Nu er det ikke, fordi det er et kæmpebeløb som SAM Foreningen modtager i støtte fra kommunen.
Det drejer sig om 575.000 kroner, som foreningen hidtil har modtaget årligt til at drive deres aktiviteter. Men. De 200.000 kroner vil et flertal af politikerne nu skære væk. Det er helt umuligt for Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Venstre og de ”konservative” (Det Konservative Folkeparti er ikke længere repræsenteret i byrådet, men de to tidligere partimedlemmer Daniel Madié og Bo Vestergaard er en del af budgetforliget, red.) at finde de penge i det kommende budget for 2025-2027.
Til gengæld var det intet problem i starten af 2024 for borgmester Torben Hansen (S) at bruge 600.000 kroner uden om byrådet på en ”advokatundersøgelse” for at rense sig selv i Nordic Waste-skandalen.
Så når jeg tidligere skrev, at politikerne siger et men gør noget andet, er det blandt andet dette jeg henviser til, idet både borgmester Torben Hansen og formanden for Børne- og Familieudvalget, Mogens Nyholm (RV), har udtalt, at det er vigtig at hjælpe og støtte de ”svageste”. Men når der så skal handling bag ordene, så handler de helt modsat.
Det er sørgeligt og dybt beklageligt, at man ikke kan stole på deres ord. Mogens Nyholm bruger i en artikel fra Din Avis store ord som ’forligsbrud’ og ’vrede’ over, at budgetkredsen har misligholdt løfter fra 2024.
Når andre påpeger fejl eller mangler i et budget, så lyder der hårdt fra Mogens Nyholm: ”klynk, klynk, klynk”. Men når han så stemmer for et budget, hvor støtten helt udebliver - som jo er det helt modsatte af, hvad han siger - hvad siger det om troværdigheden? Klynk, klynk måske?
Jeg vil gerne opfordre Mogens Nyholm til at takke ja til det tilbud, der er givet af Peter Møller Kjeldsen fra mit parti, Østbroen, om at diskutere vores fremlagte budget. Så kan det være, at du kan se det fornuftige i at handle og tale med én tunge.
Så borgmester Torben Hansen og Mogens Nyholm, sæt SAM på dagsordenen, og vi i Østbroen skal nok bakke op omkring det kæmpe arbejde, som SAM udfører dagligt for udsatte borgere.
De penge er givet godt ud på den lange bane. Det er altid bedre at være på forkant fremfor at udføre brandslukning på bagkant - en fremgangsmåde, som bør praktiseres på alle forhold i kommunen.