Fortsæt til indhold

»Man kan da lige så godt spise hund eller kat som en gris«

Nana Buttenschøn svarer på Ole Larsens debatindlæg om griseproduktion.

Debat
Nana ButtenschønKonsulent

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er tydeligt, at Ole Larsen er blevet en smule staldblind. Grise skal ikke fikseres uanset årsag, grise skal ikke insemineres og sultes så de kan lave flere æg, grise skal ikke føde 25 unger, grise skal ikke kun have lov til at gå indenfor på et betongulv, grise skal have adgang til udearealer hver dag året rundt, grise skal ikke gasses som jøderne blev og kvæles langsomt med C02, grise skal ikke transporteres i 24 timer + to timer til andre lande og så videre.

Grise i den konventionelle industri har det ikke særligt godt. Sådan helt overordnet. Jeg tager dog gerne imod Ole Larsens invitation i forhold til at se hans stald. Det vil sige hele bygningen og alle grisene og de forhold de lever under.

Det kan godt være, at forbrugerne forbarmes og græder, når eller hvis de kan se TV2s dokumentar om grisene. Men når de går ned i supermarkedet... jamen så er flæskestegen til 8,95 kr./kg. da et fedt tilbud

Forbrugerne taler, og det er da helt rigtigt. Uden salg ingen produktion. Det kan godt være, at forbrugerne forbarmes og græder, når eller hvis de kan se TV2s dokumentar om grisene.. Men når de går ned i supermarkedet... jamen så er flæskestegen til 8,95 kr./kg. da et fedt tilbud, og så glemmer man helt, at soen er fikseret og at grisene kun har 0,65 kvm at “bevæge” sig på.

Jeg synes da lige, at er er værd at bemærke, at havde det været hunde, som Ole Larsen producerede til middagen til Kina, så havde piben i det danske land nok fået en anden lyd. Hvorfor... det forstår jeg ærligt ikke. Man kan da lige så godt spise hund eller kat, som en gris. Men det er så ikke lovligt i Danmark.

Jeg er sikker på, at min holdning ikke ændres selvom Ole Larsen sender mig rundt på hans produktionsfacilitet for at vise, hvor godt dyrene har det. For jeg har brillerne på og ser realiteten i øjnene.

Ole Larsen... redaktionen har min e-mail. Den er du velkommen til at skrive til mig på. Jeg tager da helt sikkert et kamera med. Det er nok okay, for der er jo intet at skjule.

Svesken på disken... eller svinet på disken kunne man jo også sige.