Tak til 87-årige Jørn
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Tak til Din Avis Aarhus Onsdag og Jørn Kjær for at give os et lille indblik i hans hverdag på Solbjerg Plejehjem.
Jørn er 87 år gammel og bor i egen lejlighed sammen med sin kone, som desværre er ramt af Alzheimers. Det er livsbekræftende at læse hans beskrivelse af livet på plejehjemmet, hvor han bidrager til fællesskabet på mere end én måde.
Om det er til sangaften, når han henter posten eller laver blødkogte æg til sine medbeboere, så er Jørn en aktiv del af livet på Solbjerg Plejehjem, og det skal han have tak for.
I det hele taget lyder hans hjem som et dejligt sted at nyde alderdommen. Der er de mange aktivitetstilbud, det sociale samvær og muligheden for at have kæledyr. Men det vigtigste er selvfølgelig, at han kan fortsætte sit samliv med sin kone.
Min gamle far har også rundet 80 år, og vi er taknemmelige for, at han i sit livs efterår fortsat kan blive boende i lejligheden nedenunder os.
Det betød, at jeg kunne sidde med, da Aarhus Kommunes forebyggelseskonsulent Dorthe kom forbi til en samtale om min fars forskellige behov og de løsninger, han brugte til at opfylde dem. Det var en meget behagelig samtale med en kompetent og fagligt velfunderet medarbejder.
I dagens Danmark er der brug for en bred vifte af plejeløsninger til de ældre, hvoraf mange jo er væsentligt mere selvhjulpne sent i livet, end velfærdssamfundet hidtil har været vant til.
Det er derfor, at Socialdemokratiet i den nye ældrelov, som træder i kraft i juli 2025, både har sikret mere selvbestemmelse til ældre mennesker og et tættere samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfundet.
Samtidig med at det åndløse bureaukrati bekæmpes, og tilliden til medarbejdere og ledelse fornys. For det er der brug for.
Der er brug for at huske på de tusindvis af medarbejdere, som hver dag går på arbejde i ældreplejen med ambitionen om at levere omsorg og som gør det med smil på læben.