Fortsæt til indhold

»En genbrugsplads hører hjemme i et erhvervsområde«

Debat
Gert JensenSkatteborger i Favrskov Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Byrådet besluttede i 2022, at der i fremtiden kun skal være én genbrugsplads i den østlige del af Favrskov Kommune, og at den nye plads skal erstatte de eksisterende genbrugspladser i Hinnerup og Hadsten.

Det vidste jeg ikke før borgermødet 15. januar, og jeg tror, der er mange borgere i Hinnerup og Hadsten, der ikke ved, at det betyder, at genbrugspladerne i Hinnerup og Hadsten nedlægges.

Jeg deltog på borgermødet 15. januar 2025 i Sløjfen, Hadsten. På mødet blev jeg ikke overbevist om, at det var den rigtige beslutning, da Byrådet i 2022 besluttede, at der i fremtiden kun skal være én genbrugsplads i den østlige del af Favrskov Kommune, og at den nye plads skal erstatte de eksisterende genbrugspladser i Hinnerup og Hadsten. Jeg håber, beslutningen gentænkes af Byrådet efter opdatering af data fra Favrskov Forsyning.

Der er løbet meget vand i åen siden 2022, og i dag er der et helt andet affaldsmønster for, hvordan og hvor meget vi bruger genbrugspladserne. Efter vi er begyndt at sortere det meste affald hjemme, er behovet, for at komme på genbrugspladsen, aftagende. Det gælder alle de borgere, jeg taler med. I dag har vi en velfungerende og populær genbrugsplads i Hadsten. Jeg synes, det er synd og ærgerligt, hvis den lukkes, og det synes borgerne i Hadsten også.

Har også kun hørt godt om pladsen i Hinnerup og her kunne der måske laves en aftale med Kredsløb i Aarhus Kommune omkring brugen af pladsen i Lisbjerg, hvor der tilmed er ledig kapacitet. Jeg ved, at borgere i Grundfør, Søften med flere benytter Lisbjerg i dag. Jeg ved, at Vejle har sådan en aftale, og at Skanderborg og Odder arbejder sammen. Med den forøgede vækst i Søften og Hinnerup kunne Lisbjerg afhjælpe dette, så pladsen i Hinnerup aflastes og primært være for borgerne i Hinnerup. Jeg kan tilføje, at jeg også ved, at nogle borgere i Voldum benytter pladsen i Hornslet.

Jeg tror ikke, at en ny genbrugsplads i Haldum vil gøre, at de begynder at benytte den. Jeg synes, at 70-75 millioner kroner er mange penge for at opføre en ny plads tæt ved beboelse ved Haldum. Jeg mener, at en genbrugsplads hører hjemme i et erhvervsområde. Desuden kunne der i stedet investeres i at ændre adfærd hos borgerne i vores kommune.

Der er også det miljømæssige aspekt, pladsen ved Haldum vil medføre masser af ekstra trafik, gener m.m. på Aarhusvej og Skanderborgvej.

Ovennævnte er mit høringssvar. I alt er der indkommet 46 høringssvar, et digert værk på 103 sider (jeg har skimmet dem), og de vidner om, at der er mange der er imod dette projekt.

Håber der nu kommer en god demokratisk proces, og at vores byråd (måske et nyt et af slagsen) træffer den bedste beslutning for borgerne i Favrskov Kommune.