Fortsæt til indhold

Kommentar til Lars Norman Thomsen - tid til nyt lederskab i Syddjurs

Mens Venstre fokuserer på liberale værdier og individuel frihed, prioriterer Det Konservative Folkeparti i Syddjurs fællesskab og familie som omdrejningspunktet for politikken.

Debat
Kasper Kolstrup MøllerBorgmesterkandidat KV25 - Konservative Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det borgerlige alternativ, der favner begge fløje, er klar til KV25, og jeg har en plan!

Jeg kunne for nogen tid siden læse, at en anden borgmesterkandidat med et glimt i øjet havde sagt, at han havde spillet håndbold med den siddende borgmester, og at han var vant til, at borgmesteren var på bænken, mens han var på banen. Derfor kunne borgmesteren godt tage plads på ”bænken” efter næste valg. Nu er det jo sådan, at det er dommeren, der bestemmer, og med min erfaring med at styre håndboldkampe på højeste niveau, er jeg naturligvis klar til at styre slagets gang efter KV25. Men jeg ser dog gerne de to herrer med på banen som aktive medspillere.

Ligeledes kunne jeg læse i denne uges leder fra Din Avis Syddjurs, at redaktøren mener, at vi hos Det Konservative Folkeparti er glade og tilfredse med den stemme, vi aktuelt har i byrådet i Syddjurs, og at vi skylder en forklaring på, hvorfor jeg skal være ham, der sætter sig for bordenden efter næste valg.

Det vil jeg i løbet af den kommende tid prøve at give både redaktøren og alle jer læsere en forklaring på i tre debatindlæg. For JA, jeg, Kasper Kolstrup, stiller op som borgmesterkandidat til KV25, og det er naturligvis for at blive valgt til dette, og ikke mindst for at jeg og den stærke gruppe af nuværende byrådsmedlemmer og vores nye stærke kandidathold får gennemført en masse god konservativ politik.

Vi er som byrådsgruppe af flere blevet skudt i skoene, at vi ikke er ”blå” nok. At vi er til fals for Socialdemokratiet og den ”røde” side af byrådssalen. Vi er kort sagt ikke liberale nok. Og nej, vi er ikke liberale, vi er konservative og derudover et folkeparti! Et parti, som spænder bredt og er som gruppe i fuld harmoni. Vi har ikke en national dagsorden, som skal forfølges, men derimod en strategi og et ønske om at gøre Syddjurs en lille smule bedre, hver gang vi sætter os til bordet og forhandler med de andre partier.

Den største fejl ved liberalismen er dens menneskesyn. Verden består nemlig ikke af autonome individer, der træffer valg. Vi er derimod sociale væsener. Vores mest grundlæggende fællesskab er selvfølgelig familien. Vi er intet uden den, og derfor er netop familien også hele omdrejningspunktet for den politik, som jeg og Det Konservative Folkeparti i Syddjurs fører og fortsat vil arbejde hårdt for, når vi forhåbentlig sætter os for bordenden efter valget den 18. november i år.

Vi har i dag en borgmester, som jeg med hånden på hjertet må sige gør mange ting godt. Han er for det første en behagelig fyr, som jeg nyder at være sammen med, både privat og i det politiske. Han er nærværende og til stede, så jeg ønsker ikke, at den kommende tid, og specielt valgkampen, skal blive et rum, hvor den ene udskammer den anden. Politik handler ikke om, hvad de andre gør/ikke gør, men i højere grad om, hvad man selv vil gøre for at gøre Syddjurs til et endnu bedre sted. ”Men hvorfor så overhovedet en ny borgmester?”.

Nok er der flere ting, som jeg er meget enig med vores nuværende borgmester omkring, men vi har bestemt også vores forskelle. Jeg tror på, at vi alle ønsker det samme mål: Et bedre Syddjurs, men jeg mener, vi har forskellige tanker om, hvordan vi når dette mål.