Jesper Kjeldsen svarer læser: Jeg bagatelliserer netop ikke butiksdøden
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Per Hovgaard
Mange tak for dit svar på mit læserbrev fra 5. marts. Dit svar trækker fint linjerne op, men bekræfter desværre også min pointe.
Jeg bagatelliserer netop ikke butiksdøden, men jeg kritiserer den udokumenterede diagnose, som du og andre fremsætter – nemlig at infrastrukturen skulle være skyld i udviklingen.
Du skriver, at det er specialbutikkernes endeligt. Fortæl mig, hvor det er sket før? Vi har data, der siger noget andet. Tværtimod viser erfaringer fra både Aarhus og andre byer, at når vi skaber mere attraktive byrum med bedre forhold for fodgængere, cyklister og kollektiv transport, så styrker det den lokale handel. Se bare på åen, hvor butikkerne ikke lukkede, men hvor området i dag er et af byens mest attraktive handels- og restaurationsområder.
Så lad os tage debatten på et faktuelt grundlag – ikke på myter, der er blevet gentaget så mange gange, at nogen tror, de er sande.Jesper Kjeldsen (S), medlem er Aarhus Byråd
Du påstår også, at vi vil lukke hele byen ned. En retorik som jo netop var omdrejningspunktet i mit læserbrev, da det er og bliver lodret forkert. Vi arbejder for en by, hvor der fortsat er adgang for biler, men hvor der også er gode alternativer, så vi ikke ender med en midtby, der er så tilstoppet af trafik, at folk holder sig væk.
Midtbyens detailhandel er udfordret, ligesom det er tilfældet i alle større byer – men det skyldes primært ændrede forbrugsvaner, øget e-handel og konkurrencen fra butikscentre den data referere jeg også til. At skyde skylden på infrastruktur er at overse den virkelighed, vi står i.
Vi ønsker en levende by med handel, liv og aktivitet. Men det kræver, at vi tænker fremad og ikke drømmer os tilbage til en tid, hvor biler fyldte byens pladser og skabte kaos i gaderne, for det vil kun blive være. Vi har sammen med. Bla. Konservative, SF, Danmarksdemokraterne og Radikale Venstre skabt en mobilitetsplan hvor vi sørger for store p-huse og park and ride anlæg så byen fortsat kan være tilgængelig for alle. Men i øvrigt er mobilitetsplanen slet ikke formeldt vedtaget endnu og på vej i høring – så det svært at skyde skylden på noget der endnu ikke findes.
Så lad os tage debatten på et faktuelt grundlag – ikke på myter, der er blevet gentaget så mange gange, at nogen tror, de er sande.