Fortsæt til indhold

Respekt går begge veje

Det er på tide, at Grønland anerkender aarhusianeren Nick Larsens flagdesign. Det kunne meget passende ske, inden han fylder 90, mener debattør.

Debat
Kurt Sihm

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Optakten til det nu overståede grønlandske valg har i pressen været markeret med grønlandske krav om respekt og undskyldninger. Det ønske går begge veje – også når det drejer sig om det grønlandske flag, som mange opfatter som et plagiat.

Ekstra Bladet bragte 3. oktober 2006 en artikel om det Grønlandske flag, Erfalasorput, hvori kunstresearcher Sven-Erik Hendriksen, Greenland Art Review hævdede, at flaget, som det er udformet af den grønlandske kunstner og tidligere landsstyremedlem Thue Christiansen, er et plagiat.

Det udtalte Sven-Erik Hendriksen i et åbent brev, som var sendt til landsstyremedlem Doris Jacobsen, der var ansvarlig for kultur, uddannelse, forskning og kirke. Brevet blev bragt i en efterfølgende udgave af avisen Grønlandsposten.

Endvidere citeres Sven-Erik Hendriksen for flg.:

»Der kan ikke være tvivl om, at Thue Christensen har besøgt De Grønlandske Huse, (Århus og der solgt sine kunstværker) og har i roklubben (Egå Rosport, red.) set standeren. Da flagkonkurrencen blev udskrevet, kopierede han standeren og ændrede formen til en firkant i stedet for en trekant, men designet er det samme,« hedder det i det åbne brev.

»Det er skammeligt og fuldstændig uhørt, at et nationalt flag er et plagiat. Det bør være noget særligt, nationalt og smukt, som alle kan være stolte over,« skrev Svend-Erik Hendriksen i sit åbne brev og afsluttede:

»Jeg har personligt mistet respekten for det grønlandske flag, som jeg faktisk synes er rigtig smukt. Thue Christiansen gi’r mig brækfornemmelser.«

Roklubben i Egå blev etableret i 1969 som en afdeling af Hjortshøj Egå Idrætsforenings, og den daværende næstformand Nick Larsen havde tegnet standeren til klubben.

Da Grønland havde besluttet sig for et ens udseende flag ringede landsstyreformand Jonathan Motzfeldt da også privat til Nick Larsen for at forklare sig. Ifølge den daværende landsarkivar i Grønland Jan Kanstrup kendte Hjemmestyret godt til ligheden med roklubflaget, da der skulle vælges flag i 1985.

I bogen Fortællinger fra mit liv – Forlaget Ådalen 2021 – udtaler Nick Larsen:

»Når vi nu havde en roklub, skulle vi også have et flag. Jeg sad derhjemme og nørklede med papir og saks, og til sidst fandt jeg frem til et forslag.«

»Vi fik nu lavet en stander med flag, som vi brugte flittigt. Vi fik også lavet nogle små badges, som vi kunne sætte på vores tøj. Så langt så godt, vi havde vores eget flag, indtil to år senere, hvor vi opdagede, at Grønland havde fået deres eget flag, og ak og ve. Det var magen til vores flag.«

»En dag ringede Jonathan Motzfeldt (landsstyreformand i Grønland) til mig og fortalte, at Grønland nu havde sit eget flag, og at det viste sig at være magen til det, vi brugte i roklubben. Det var ingen nyhed for os, det vidste vi allerede. Jeg blev spurgt, om det var ok, at Grønland brugte det flag, som vi gennem flere år havde brugt i roklubben.«

»Jeg var så benovet over at blive ringet op af den grønlandske landsstyreformand, at jeg uden betænkning sagde ja. Hvad jeg senere fortrød.«

»Hvad kunne jeg have svaret? Måske sådan her: ”ja, I må bruge det, men jeg vil have mit navn på, som den, der har tegnet det grønlandske flag”.«

Landsstyret opfandt i stedet en historie, som udnævnte Thue Christiansen til skaberen af flaget. Han døde den 26. juni 2022 i Hals i Danmark.

Nick Larsen er anerkendt som designeren af roklubbens logo, stander og badges, som efterfølgende blev plagieret af grønlænderne.

Nu – specielt i en tid, hvor det grønlandske samfund kritiserer det danske samfund for fejl og mangler - er det på sin plads, at det grønlandske hjemmestyre i tide giver Nick Larsen anerkendelse for designet, der blev brugt som basis for Erfalasorput.

Det kunne meget passende ske inden hans 90 års fødselsdag i august måned.