Fortsæt til indhold

Marselisborg Lystbådehavn afviser dialog – det modsatte af havnemesterens påstand

At Marselisborg Lystbådehavn nu fremstiller sig selv som udelukket fra dialog er både forkert og urimeligt.

Debat
Henrik OlsenFormand for Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd, bestyrelsesmedlem i Beskyt Havmiljøet i Danmark og medlem af Marselisborg Sejlklub.

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I avisens artikel 27. maj 2025 udtaler havnemester Thomas Ditlev Fog følgende

:»De kunne meget passende have inviteret os med til borgermødet, men det tør de ikke, for vi ville have sagt noget, som ikke passer ind i deres narrativ. Nu bliver vi taget til indtægt for nogle ting, vi ikke kan stå på mål for, og derfor er vi nødt til at gå ud og korrigere det. Der er en anden sandhed.«

Men den ”anden sandhed” er i dette tilfælde fiktion.

Som både formand for Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd og bestyrelsesmedlem i Beskyt Havmiljøet i Danmark har jeg den 26. februar 2025 skriftligt henvendt mig direkte til havnechef Thomas Ditlev Fog med tilbud om at holde et kort oplæg på pladshavermødet, som Marselisborg Lystbådehavn afholdte den 27. marts . Jeg ønskede at fremlægge foreningernes bekymringer og alternative forslag til udvidelsen af Marselisborg Lystbådehavn – i respektfuld dialog med brugerne af havnen.

Mit forslag blev afslået kort og kontant af havnechefen og formanden for Marselisborg Lystbådehavn med begrundelsen, at det ville »fremstå forvirrende med et indlæg på nuværende tidspunkt«. Man kunne få den mistanke at havnechefen og formanden for Marselisborg Lystbådehavn ikke ønsker at pladshaverne i lystbådehavnen får information om alternative forslag.

At Marselisborg Lystbådehavn nu i pressen fremstiller sig selv som udelukket fra dialogen, er både forkert og urimeligt. Det var havnechefen og formanden selv, der sagde nej til netop den dialog, som de nu kritiserer os for ikke at tilbyde dem.

Marselisborg Lystbådehavn ligger midt i Aarhus – i et tæt befolket område, hvor tusindvis af borgere dagligt bruger stranden og kystnaturen som et af byens få frie og rekreative åndehuller. Netop derfor er det ude af proportion at foreslå en udvidelse med 300 nye bådpladser i et område, hvor naturen er under pres, og hvor både kommuner og stat i hele landet arbejder for at genoprette tabt kystnatur.

I Beskyt Havmiljøet i DK har vi søgt dialog og stillet alternative forslag. I fællesrådet deltager vi dagligt konstruktivt i byudviklingen og indgår masser af kompromisser for at tage hensyn til så mange som muligt – men vi siger klart nej til at kompromittere naturen for at få store kystarealer inddraget til bådpladser til nytte for meget få personer i en midtby med omkring 100.000 beboere, på bekostning af det grønne og blå byrum, som er en knap ressource i midtbyen.