Fortsæt til indhold

Enig Peter Larsen - Borgerne fortjener bedre når det kommer til Sydhavnen

Debat
Anders Stenumgaard LindMedlem af kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Peter Larsen,

Lad mig starte med at dele din ros til Sydhavnens bestyrelse for at tage den massive borgerkritik omkring navnet ”Ruinpladsen” til efterretning. Jeg er helt enig i at det navn var skudt helt forbi og selv om navnet til pladsen nu er droppet har jeg desværre også lidt svært ved at se hvordan det navn igen skal forsvinde helt ud af folkemunde - desværre.

Jeg er også helt enig i at ”kunstværket” som skulle opstilles på pladsen kunne have været SÅ meget andet end lige det udtryk som man valgte at gå med.

Jeg synes bestemt også at det er en ommer. Jeg mener man begik en kæmpefejl da man da man for år tilbage indirekte ”lukkede” de super spændende tiltag foreningen ”Liv på Sydhavnen” havde gang i ved at fratage dem lokalerne på Sydhavnen.

Her var en forening som netop havde gang i udvikling at området ved at sætte konkret aktiviteter i gang på Sydhavnen. Aktiviteter som der faktisk var STOR opbakning til blandt byens borgere i samspil med byens kreative og kulturelle ildsjæle. Hvad kunne det ikke have udviklet sig til hvis det havde fået lov til at fortsætte?

Det samspil er aktivt væk igen og for en tid nu igen erstattet med tungt bureaukrati og et tomrum som igen efterlader Sydhavnen i et vakkum hvor ingen driftige entreprenører, investorer eller lokale foreninger og forretningsdrivende rigtigt ved hvad der skal se med Sydhavnen. Jeg er helt med på at Grenaa Havn er en erhvervshavn og at havnen er i udvikling og derfor tæller alle potentielle m2 selvfølgelig ind i udviklingen af havnens fremtidige indtægt muligheder og plads til nye industri virksomheder på havnen. Men lige præcis her savner jeg, ligesom dig Peter Larsen, at projektet med Sydhavnen slippes løs NU.

Lad os nu få noget liv på Sydhavnen som du også skriver. Et Ishus, et par Cafeer, nogle små butikker som kan samle og tiltrække byens borgere og sommerens turister på samme måde som man kan i Fjellerup og Bønnerup. Det skal siges at der jo er små projekter i gang.

Ebeltoft Gårdbryggeri forsøger sig med café og servering, Det gode foreningsskib Svartlöga tilbyder sig også som en spændende eksperimenterende platform for samtidskunst og kultur og friskfisken har vi også. Men jeg er meget enig i at hyggeligt, indbydende og sammenhængende er det lang fra. Vi skal have sat yderligere skub i den udvikling og det vil kræve at Norddjurs kommune prioriterer at investere i den kulturelle udvikling af Grenaa Havn på samme måde som vi prioriterer den fortsatte erhvervsudvikling af Grenaa Havn. Måske skal der nogle rigtig store investeringer til? Måske skal færgehavnen flyttes om på Nordhavnen så der frigøres et kæmpe areal som kan sammen flette Marinaen, sommerhus området og Sydhavnen? Sikke et projekt det kunne blive hvis den nuværende store parkeringsplads kunne omdannes til en blanding af erhverv og rekreative formål.

Der er og har været mange gode tanker og skitser i gang om et sådant projekt - men igen - det er desværre aldrig kommet videre. Halmstad kommune til gengæld foretog den prioritering og store investering og flyttede deres færgehavn så den kom tættere på omfartsveje som kunne aflaste den tunge trafik til og fra havnen og frigøre plads til nye rekreative tanker og udvikling af turisme erhverv på havnen. Norddjurs bør gøre det samme - også selvom ideen pt er skudt til hjørne og at det vil være en stor investering. Men udvikling kræver store investeringer.

Hvis vi i Norddjurs vil bevare en færgeforbindelse til Halmstad efter at Femern forbindelsen åbner om nogle år så må og skal vi investere i infrastrukturen til og fra havnen - ellers er jeg desværre bange for at vores eneste tilbageværende færgeforbindelse også forsvinder.

Så kære Peter Larsen. Du er ikke alene når det kommer til at kæmpe for at udvikle og forskønne Sydhavnen og Norddjurs kommune. Jeg er klar!