Mødes gerne med dig, Daniel Buttenschøn - men først skal du gøre dig umage med at forstå rewilding
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Daniel Buttenschøn
Du har i dit læserbrev beskrevet den bedste af alle verdener i rewilding og på Molslaboratoriet. Det lyder jo rigtig fint. Et rent drømmescenarie, som desværre intet har med virkeligheden at gøre.
Du kritiserer mig for ikke at tage mig af de mishandlede grise i stedet for. Ja, det er ganske forfærdelige forhold for grisene, men jeg kan jo ikke tage mig af det hele, så jeg går da ud fra, at det tager du og Socialdemokratiet jer af?
Og i øvrigt er det jo ikke nogen undskyldning, at fordi nogle dyr har det værre, så er vanrøgt og udsultning af dyrene på Molslaboratoriet og i rewilding bare ok?
Et fedt dyreliv, tja.
Nej, der er på Molslaboratoriet ikke plads til, at dyrene kan danne den adfærd, der er naturlig for dem, for så ville 9 hingste ikke kæmpe om hopperne konstant og alene i år lemlæste 4 ret nyfødte føl til døde. Et udsagn, der tydeligt fortæller, at du ikke rigtig ved, hvad du taler om.
Nej, der er ikke rolige dyr på Molslaboratoriet. Hvis man ikke har styr på flokkene, men tillader 9 hingste bag hegn, der ikke kan flygte og danne nye grupper, så er der kampe om hopperne konstant.
Du skriver, at dyrene har ly og læ. Det passer jo ikke!
Med hensyn til ly og læ kræver dyrevelfærdsloven, at hvis der ikke er så tæt nåleskov, at dyrene kan ligge tørt på et leje af grannåle, så er der påbud om læskur, der er så stort, at alle dyr kan være der på én gang.
Det eneste læ dyrene havde på Molslaboratoriet, var et læskur med plads til ganske få dyr. Det var dog fyldt konstant. Hopperne brugte det til at fole i, ponyer og køer brugte det om sommeren til værn mod insektbid, og der var også kø om vinteren, når sneen faldt. Det læskur trængte til renovering, men biologerne fjernede det i stedet. Dyrene står stadig i kø der, hvor det plejede at være.
Nej, i vinterhalvåret er der intet foder til dyrene, som er græssere, bortset fra gyvel, brombærgrene, visne blade, lysesiv uden næring og bark fra træerne.
Må jeg minde dig om, at dyrlægen fra Jordbrugskontrollen under den nylige retssag mod Naturstyrelsen (som jeg overværede), der også sultede deres dyr i et rewildingforsøg, 76 dyr, mange til døde, kort og kontant fastslog »at græssere ikke kan leve af, hvad de finder i skovbunden, det er deres fordøjelsessystem ikke indrettet til«.
Og videre sagde hun, at græssere skal have adgang til artsspecifik føde - også i vinterhalvåret, hvor græsset ikke gror. Hun beskrev dyr fra Naturstyrelsens rewilding-eksperiment, der blødte fra tarmen og beskrev, hvordan de hev bark, der havde flænset tarmene, ud, inden de skød dyret.
Og jo, det var et rewilding-eksperiment, Naturstyrelsen forsøgte sig med, fremgik det klart under retssagen - endda superviseret af Molslaboratoriets biologer!
Du skriver også, at grunden til, at dyrene ikke må få dyrlægehjælp, når de er syge, udsultede, halter osv., bl.a. er, fordi de ikke må vænne sig til mennesker.
Biologerne siger noget andet, nemlig at årsagen er, at medicinrester i dyrenes afføring kan skade insekter. Og du skriver videre, at derfor tager man dyrene ud. Nej, man skyder dem. Brug dog de rette ord.
Der er i rewilding-eksperimentet på Molslaboratoriet indtil nu skudt ca. 100 dyr eller sandsynligvis flere, og gennemsnitsalderen på ponyer og køer er ca. 4-5 år, hvor dyrene har sultet det meste af deres korte liv, inden de fik en kugle for panden.
Alene i 2020, hvor man i 3 måneder var helt bevidst om og proklamerede offentligt, at dyrene ikke havde mere foder, måtte man skyde 42 dyr, hvoraf nogle var så afkræftede, at de ikke kunne stå på benene.
Et fedt dyreliv, tja.
Med hensyn til at mødes i en dialog om rewilding stiller jeg gerne op, men ikke før du har gjort dig umage med at sætte dig ind i tingene.
Det vil være spild af min tid, og jeg har jo hænderne fulde med at dokumentere vanrøgt og udsultning af dyrene på Molslaboratoriet.