Fra ukrudt til stolte gader - en vision for fremtiden
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Norddjurs har bevæget sig i den rigtige retning de seneste år. Det anerkender jeg fuldt ud, og jeg deler borgmester Kasper Bjerregaards glæde over, at der er gang i erhvervslivet, arrangementer og et styrket samarbejde med foreninger og erhvervsaktører.
Men som spidskandidat for Moderaterne i Norddjurs føler jeg også et ansvar for at pege på det, der stadig halter – og som vi ikke må lukke øjnene for.
Men vigtigst af alt: Vi skal tage bedre hånd om vores ældre.
Toiletforholdene i kommunen er ét af de tydeligste eksempler. Mange steder – fra havne og strande til turistmål og bymidter – er faciliteterne enten mangelfulde, uhygiejniske eller direkte uanvendelige. Det skader både hverdagen og vores evne til at fastholde turister. Det skal vi løse – og det bør være en prioritet i kommunens fysiske vedligeholdelse.
Også bybilledet trænger til et løft. Ukrudt i gaderne, slidte fortove og manglende renholdelse påvirker både tryghed og stolthed over at bo her. Vi skal tage det nære og konkrete alvorligt – for det er her, hverdagen leves.
Men vigtigst af alt: Vi skal tage bedre hånd om vores ældre.
Ældreplejen er en af mine absolutte mærkesager. Jeg ønsker en ældrepleje, hvor borgerne oplever kontinuitet, respekt og valgfrihed – ikke skiftende medarbejdere og minutiøs minutstyring. Den nye ældrelov åbner netop for, at vi kan frisætte plejen lokalt og lade medarbejderne bruge deres faglighed. Det skal vi udnytte i Norddjurs.
Vi skal arbejde med faste teams, bedre kontakt til pårørende og lokale plejehjem med mere selvstændighed og nærvær. Det handler om værdighed – både for dem, der modtager hjælp, og dem, der yder den.
Sundhed og børn og unges trivsel er også mærkesager, jeg vil kæmpe for. Vi skal sikre bedre adgang til læger og sundhedsydelser tæt på borgerne. Samtidig skal vi tage fat om den stigende mistrivsel blandt unge. Flere oplever stress, ensomhed og manglende motivation. Her kan kommunen gøre en forskel – med forebyggelse, stærkere PPR, lokale fællesskaber og mere fokus på det hele menneske, ikke bare faglige resultater.
Mit mål er klart: Norddjurs skal være et sted, man har lyst til at blive – og lyst til at komme tilbage til. Det kræver, at vi investerer i det nære, det velfungerende og det værdige. Det kræver, at vi tør tale om det, der ikke fungerer, og handle i fællesskab. For udvikling handler ikke kun om store projekter – det handler om hverdagen for os alle.
Derfor stiller jeg op. For at lytte, for at handle – og for at være med til at løfte Norddjurs videre. Sammen.