Vi er ikke små nikkedukker, hr. lokalredaktør
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Svar til lokalredaktør Lars Norman Thomsen.
Som folkevalgt byrådsmedlem ser jeg det som en central del af mit ansvar at lytte til og tage hånd om de spørgsmål, udfordringer og bekymringer, som borgerne i Syddjurs Kommune henvender sig til mig med.
Derfor bliver jeg ærligt talt skuffet, når vores lokale redaktør vælger at fremstille os folkevalgte som »små nikkedukker« (...)
Gennem de seneste 3,5 år har jeg modtaget en række henvendelser fra borgere, som oplever frustration over beslutninger eller forhold i deres lokalområde. En gennemgående bekymring har været, at det kan være svært at komme i kontakt med de relevante afdelinger i kommunen – og at det kan være vanskeligt at få klare svar eller hjælp i tide.
Der er flere eksempler på konkrete problemstillinger, som er blevet rejst – blandt andet trafiksikkerheden på Borupvej og i Søby, samt en række byggesager, hvor sagsbehandlingen trækker så meget ud, at borgerne oplever det som urimeligt og frustrerende.
Derfor bliver jeg ærligt talt skuffet, når vores lokale redaktør vælger at fremstille os folkevalgte som »små nikkedukker«, der blot lader administrationen styre. Jeg oplever tværtimod, at vi i byrådet forsøger at tage ansvar og være i dialog med både borgere og forvaltning – også når tingene er svære, og der ikke findes hurtige løsninger.
Jeg mener, vi skylder borgerne et mere nuanceret billede af, hvordan samarbejdet mellem politikere og administration fungerer – og jeg og Venstre vil fortsat arbejde for mere åbenhed, dialog og handlekraft i vores kommune. «