Lad os sammen drømme stort om potentialet for Sydhavnen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Så er der sat dato på det efterspurgte borgermøde om udviklingen af Sydhavnen i Grenaa.
Borgermøde er arrangeret på baggrund af opfordring fra borgere i Norddjurs kommune, som efterlyser reel borgerinddragelse i udviklingen af Sydhavnen.
Der har de senere år været afholdt mange møder, når det kommer til Sydhavnen, men jeg mindes ikke, at der har været afholdt et uvildigt borgermøde, som ikke har været styret af embedsmænd fra kommunen eller repræsentanter fra Grenaa Havn eller Sydhavnen.
Det er der som sådan ikke noget galt i – men sådanne møder kan for mange opleves meget styret via indlæg, paneldebatter eller lange præsentationer, hvor der ikke altid levnes meget tid til at borgerne kan komme til orde.
Igen er det vigtig for mig at understrege, at jeg ikke bare er negativ.
Jeg ser de gode tiltag, som sker på Sydhavnen – festivalen, fællesspisning, musik mm. – men de store investeringer som rykker, og et samlet politisk fokus på udvikling af området, som omdanner Sydhavnen og dele af Grenaa Havn til et kulturelt og innovativt kraftcenter, ligger desværre fortsat langt ude i fremtiden, hvis ikke vi snart kommer op på en lidt større klinge.
Dette borgermøde vil derfor forsøge at starte lidt forfra ved at sætte fokus på at få inddraget borgerne, lytte til deres ønsker og drømme, være et arbejdende borgermøde med fokus på borgernes stemme ind i arbejdet med at udvikle Sydhavnen og fremtidens Norddjurs.
Som lovet i et tidligere læserbrev vil der derfor nu blive afholdt borgermøde på Grenaa Bibliotek torsdag den 30. oktober fra kl. 19.00 – 21.00, hvor der vil blive lyttet til de fremmødte borgeres drømme og ønsker til udviklingen af Sydhavnen i Grenaa.
Der vil på aftenen ikke være lange indlæg fra politikere, embedsmænd eller andre med særinteresser i Sydhavnen eller Grenaa Havn.
Formålet med aftenen er, efter en kort velkomst og introduktion, at de fremmødte arbejder en time i mindre grupper og efterfølgende fremlægger deres tanker og drømme i plenum, hvorefter ordet er frit til fælles debat.
Håbet er at få oplistet så mange drømme og ønsker til udviklingen og organiseringen af Sydhavnen som muligt, som kan viderebringes til det politiske niveau i Norddjurs Kommune; præsenteret som borgernes reelle ønsker til udviklingen af området.
Anders Stenumgaard Lind vil facilitere mødet og efterfølgende sørge for, at aftenens resultater bliver skrevet sammen og uvildigt bragt videre til Norddjurs Kommune og Sydhavnen.
Så kom og bliv hørt og bidrag med dine drømme og konkrete idéer til erhverv, kultur, fritid i den videre udvikling af Sydhavnen.
Så lad os sammen drømme stort og ikke på forhånd lade os begrænse af, hvad få mener kan eller ikke kan lade sig gøre. Tilmelding via sms på 60123901.