Fortsæt til indhold

»Jeg kan overhovedet ikke genkende billedet af mennesker fra Grobund som hippier og nassere «

Enhedslistens Jesper Yde Knudsen er ikke overraskende uenig med John Finmann og hans kritik af kommunens håndtering af Grobund

Debat
Jesper Yde Knudsenmedlem af byrådet i Syddjurs for Enhedslisten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære John Finmann,

Tak for at blive inviteret med til generalforsamling i “Foreningen til bevarelse af naturen og rekreative områder langs kysten på Djursland” sammen med både dig og Lars Gerner, begge fra Venstre og Kim Withen fra Konservative.

Det er altid dejligt at høre på mennesker, der har andre holdninger end en selv og høre andre perspektiver på tilværelsen.

Forsamlingen var søde og venlige overfor mig, selvom de er meget utilfredse med, at et enigt byråd havde stemt for helhedsplanen for Ålerne.

Jeg er glad for, at Grobund allerede har tiltrukket initiativrige unge mennesker, der har hjulpet med at skabe liv og aktiviteter i Ebeltoft-området. Pressefoto

De var også fortørnede over at byrådet og administrationen, efter deres mening, tillod en lang række ulovligheder på Grobund.

I det hele taget var de meget kritiske overfor de mennesker, der arbejder med Grobund-projektet.

Jeg kan overhovedet ikke genkende billedet af mennesker fra Grobund som hippier og nassere, der er ligeglade med det omgivende samfund.

160 mennesker har købt et Grobund-bevis. De ønsker at skabe en alternativ landsby ved Ebeltoft, men projektet trækker ud og møder modstand. Indtil nu har det dog haft politisk opbakning. Arkivfoto

Tværtimod har jeg kun mødt hårdtarbejdende mennesker, som arbejder med praktiske og jordnære løsninger på samfundets problemer. Jeg er glad for, at Grobund allerede har tiltrukket initiativrige unge mennesker, der har hjulpet med at skabe liv og aktiviteter i Ebeltoft-området.

Jeg mener, vi skal bevare naturen langs vores kyster.

Det er derfor, at Enhedslisten i mange år har kæmpet imod flere sommerhusområder i naturskønne områder i Syddjurs.

F.eks. planerne om nye kæmpesommerhuse i et beskyttet naturområde ved Øervej med ynglesteder for truede dyr.

Vi kæmper for en udvikling, der styrker Ebeltoft og ikke en turisme, der ødelægger det naturgrundlag, der gør området så fantastisk for både lokale og turister.

Vi mener ikke, at Grobund skal behandles hverken værre eller bedre end andre borgere.

De skal selvfølgelig overholde loven og leve op til de samme miljøkrav som alle andre.

Vi vil vurdere en kommende lokalplan for Grobund ud fra de samme kriterier, som vi bruger alle andre steder, nemlig hvilken indflydelse lokalplanen har på natur, kultur, lokalsamfund og infrastruktur.

Efter vores mening har Grobund ikke fået positiv særbehandling i forhold til kloaktilslutningen.

De skal betale for rørene, hvilket er meget rimeligt, men de skal også betale kompensation til Aquadjurs for de indtægter, selskabet ville have fået, hvis der havde været en traditionel tilslutning.

Det, synes vi, er en meget hård beslutning og bestemt ikke udtryk for positiv særbehandling.

I Enhedslisten er vi meget positive overfor Grobund.

Vi synes, det er spændende, at Grobund eksperimenterer med nye måder at bo på, i en mindre bolig, uden gæld og “off-grid”, d.v.s. uden forbindelse til vandforsyning, spildevand og elektricitet og uden at belaste miljøet, med en tættere integration mellem arbejde og bolig og med et stort fællesskab.

Vi mener, at Grobund bidrager med god energi, entusiasme og værdifuld nytænkning. Noget som Ebeltoft og Syddjurs i den grad har brug for.