Grobund fortjener respekt - det er rammerne, den er gal med
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Svar til Charlie Nygaard og Jesper Yde Knudsen:
Tak for jeres indlæg og for jeres engagerede bidrag til debatten om Grobund. Det er en vigtig samtale, vi har i Syddjurs – ikke kun om et enkelt projekt, men om hvordan vi som kommune ønsker at balancere bæredygtighed, udvikling og fælles ansvar.
Jeg vil gerne slå helt fast, at jeg på intet tidspunkt har kaldt nogen fra Grobund – eller nogen i forsamlingen – for hippier eller nassere. Tværtimod.
Jeg har mødt flere mennesker fra Grobund, som er idealistiske, initiativrige og oprigtigt optaget af at finde nye veje til et mere bæredygtigt liv. Det fortjener respekt.
Når jeg har rejst kritik, har det aldrig handlet om personerne eller deres intentioner, men om rammerne.
I Venstre mener vi, at regler og ansvar skal gælde for alle, og at vi som kommune har en særlig forpligtelse til at beskytte natur, kyst og drikkevand. Det handler ikke om mistro, men om retfærdighed og omtanke.
Jeg har på intet tidspunkt har kaldt nogen fra Grobund – eller nogen i forsamlingen – for hippier eller nassereJohn Finmann
Jeg anerkender Grobunds vilje til at afprøve nye løsninger på energi, affald og ressourcer. Hvis disse løsninger kan dokumenteres som sikre og bæredygtige, bør vi som kommune være åbne for at lære af dem. Men det kræver gennemsigtighed, faglighed og dialog – så borgerne trygt kan se, at alt foregår ansvarligt.
Jeg vil igen takke Jesper Yde for sin deltagelse i generalforsamlingen, som foregik i en god og ordentlig tone med plads til forskellige synspunkter og gensidig respekt. Det viser, at vi faktisk kan tale om selv svære spørgsmål på en måde, hvor vi lytter til hinanden og søger forståelse.
Derfor vil jeg gerne opfordre til, at vi mødes og fortsætter dialogen – gerne med både Grobund, lokale borgere og politikere omkring samme bord.
Kun gennem åben samtale og fælles ansvar kan vi finde løsninger, der både rummer nytænkning og passer på vores natur og fællesskab.