"Ung og brun" kandidat gør det samme, som han beskylder andre for
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Man skal ikke dømme folk ud fra deres hudfarve, baggrund eller alder, er budskabet i Dansk Folkepartis Aston Mott Brahams debatindlæg i Din Avis Favrskov. Det var måske ikke helt det budskab, man forventer fra et medlem af Dansk Folkeparti, men ikke desto mindre er det ret forfriskende at høre, at de vil udfordre folks fordomme og generalisering.
Aston fortæller, at han flyttede til Danmark som 12-årig og beskriver sig selv som en ”ung og brun” kandidat for DF. Som kandidat har han selv mødt fordomme og skriver, at »der er nogle, der ikke kan acceptere, at der er unge ”mørklødede udlændinge” der vil kæmpe for vores danske værdier.«
Det er meget modigt, synes jeg, at han udfordrer folks fordomme og giver sig selv som et perfekt eksempel som en ung, brun tilflytter, der kun vil Danmark det bedste. Og det har han jo helt ret i. Man burde ikke dømme folk på grund af deres hudfarve, alder eller fordi de er født i et andet land.
Senere i indlægget bliver det dog lidt sværere at følge hans budskab mod generalisering og uhensigtsmæssige fordomme. I forbindelse med hans valgkamp skriver Aston, at han mest har fået positive reaktioner og kun få negative beskeder. Men ikke desto mindre, ud fra de få negative reaktioner, er han kommet til den konklusion. at »den virkelige racistiske fordomskultur findes hos venstrefløjen«.
Han skriver: »Her tror man ofte, at alle brune mennesker tænker ens og lader sig manipulere af amatøragtig propaganda.«
Det virker som en vild konklusion ud fra nogle få negative beskeder, han har fået. Men endnu mere underligt er argumentet selv. Han beskylder venstrefløjen for at generalisere, imens han generaliserer netop selv alle på venstrefløjen. Men når hans indlæg ellers lægger op til at udfordre generalisering og fordomme, så lad os tage ham for gode varer.
Det budskab kan vi selvfølgelig være enige i. Det er jo ret dumt at generalisere og dømme folk uretfærdigt. Man kan finde mange forskellige slags mennesker i alle grupper. Og så er der jo selvfølgelig også virkelig mange måder at gruppere folk på.
I forhold til gruppering vil jeg dog udfordre Aston lidt. Vi er jo i Danmark og ikke i England eller USA. England og USA har topartisystemer, og derfor er man som udgangspunkt enten på højre- eller venstrefløjen, der er ikke noget midt imellem. I Danmark har vi mange partier, og linjerne er ikke helt så lige.
Jeg synes faktisk, at den mangfoldighed, vi har, er meget sund og noget, vi skal holde fast i. Der er partier på højre, venstre, i midten, og måske nogle, der overhovedet ikke vil blive sat på den linje. Jeg er for eksempel medlem i Radikale Venstre, og jeg er det, fordi det er et socialliberalt parti og ligger i midten.
Jeg sætter stor pris på, at vi har et parti, hvor der er fleksibilitet i forhold til forskellige emner. Livet er ikke sort og hvid, og der skal være plads til forskellige synspunkter.
Tak til Aston for at han stiller sig op og udfordrer folks fordomme. Jeg håber blot, at lige så lidt som han selv ønsker sig at blive sat i kasser, han ikke hører til i, vil han heller ikke gøre det mod andre. Jeg ved, at vores kristne værdier er et centralt element i Dansk Folkeparti. Så lad mig afslutte med at citere et kristent budskab, som falder meget godt i tråd med min pointe:
»Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem.«