Fortsæt til indhold

Vild natur? Hegn? Korridorer? Kommuneveje? Spørgsmålene er mange. Svarene er ikke enkle.

Hele debatten om naturnationalparkerne er endt i en skyttegravskrig om hegn, mener Alternatives spidskandidat.

Debat
Mette Foged (ALT)Spidskandidat for Alternativet Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Da jeg stillede op til kommunalvalget i 2021, fyldte debatten om “Naturnationalpark Mols Bjerge” rigtig meget her på Mols. Fronterne var trukket hårdt op, og det var svært at have en ordentlig dialog om emnet, da der var mange følelser involveret.

Siden er det blevet besluttet, at der kommer en naturnationalpark på statens arealer i Mols Bjerge, og der er nedsat en bestyrelse med mange repræsentanter fra både nær og fjern.

Men stadigvæk så fylder emnet, og jeg har som lokal kandidat på Mols allerede modtaget en del spørgsmål om, hvad min holdning er til hegn, vild natur, reproducerende dyr, åbne eller lukkede kommunale veje, korridorer med mere. Fælles for dem alle er, at spørgerne ønsker et klart ja eller nej på, hvad jeg ikke synes, er enkle spørgsmål.

Vi skal arbejde på at fremelske vild natur, og at vi mennesker er nødt til at give naturen mere plads.

Det er for mig og Alternativet selvindlysende klart, at vi skal arbejde på at fremelske vild natur, og at vi mennesker er nødt til at give naturen mere plads. Det kan vi ikke gå på kompromis med. Naturen og biodiversiteten er presset i hele Danmark, og vi skal gøre noget for at fremtidige generationer ikke efterlades en fattig natur og dermed et fattigt liv.

Men det betyder ikke, at vi ikke kan vælge de løsninger, hvor vi mennesker også får mulighed for at bruge vores åbne landskaber – lokale såvel som gæster – men på naturens præmisser. Det handler om, at vi tør gå i åben dialog om at finde bæredygtige løsninger, der tager højde for den komplekse opgave vi står med.

Jeg synes, at hele debatten om naturnationalparkerne er endt i en skyttegravskrig om hegn. I Alternativet vil vi gerne invitere til, at vi tager debatten ud i det åbne land og faktisk bestræber os på at finde bæredygtige løsninger – for naturen, men også for området og de mennesker, der færdes deri.

For mig er det ikke enten eller – det er både og.