Fortsæt til indhold

Hvem kom først hønen eller ægget?

Debat
Anita Søholm (S)Byrådspolitiker Syddjurs Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Jørgen Ivar

Nu kan denne politiske dialog jo hurtigt udvikle sig til en hel føljeton. Og du og jeg bliver ikke enige om det var hønen eller ægget, der kom først, når vi taler om, hvem af os der først udtalte, at vi ønsker at holde kulturvejene i Mols Bjerge åbne.

Du ved jo også udmærket godt, at jeg er byrådets udpegede repræsentant i Naturnationalpark Mols Bjerges bestyrelse, hvilket betyder, at jeg ikke kan udtale mig på vegne af enkelte partiers holdninger, men kun vedrørende det, som vi i byrådet har fundet konsensus omkring. Og det er netop brevet, der i 2023 er fremsendt til Miljøminister Magnus Heunicke på vegne af 26 ud af 27 byrådsmedlemmer.

Personlig er jeg modstander [...] men reelt har vi ingen beslutningskompetence

Bestyrelsen i Naturnationalpark Mols Bjerge er kun et rådgivende organ, der kan komme med anbefalinger til Naturstyrelsen vedrørende udformingen af naturnationalparkerne i Danmark, der jo alle ligger på statslige arealer. Personlig er jeg modstander af, at Naturstyrelsen planlægger at nedlægge vigtige statslige kulturveje i Mols Bjerge som for eksempel kirkestien fra Femmøller og vejen mellem Mols Bjerge Vej og Trehøje – og tilsyneladende uden borgerinddragelse. Men reelt har vi ingen beslutningskompetence, vi kan kun ytre os om, hvad vi kan tilslutte os eller ikke kan tilslutte os.