Politik, passion og Syddjurs – hvorfor jeg stiller op
Familiefar vil værne om Ebeltofts unikke karakter og handelsmiljø og stiller op for Konservative.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Når nu man tvangsindlægger hele familien til at hænge valgplakater op, kan det ikke undgås at ens børn bliver lidt præget af det. Min datter på 8 har sagt hun stemmer på mig. Men samtidig stiller børnene ofte gode spørgsmål:
»Far, hvad står du egentligt for?«
Noget kan jeg svare nemt på – andet kræver lidt flere overvejelser.
Politik er nyt for mig, men føles også naturligt – når man stiller sig frem for noget, man tror på. For mig handler politik ikke om flotte planer på papir. Det handler om at skabe reel værdi for borgerne – som kan mærkes i hverdagen.
Jeg er først og fremmest familiefar til tre børn på syv, ni og 11 år, som alle går på Ebeltoft Skole. Jeg elsker Ebeltoft. Oprindeligt er jeg fra Aarhus, men har boet mange år i Tyskland, og for seks år siden flyttede vi fra Hamborg til Ebeltoft, hvor jeg dengang drev to auktionshuse – ja, nogle af jer har måske set mig i diverse vurderingsprogrammer dengang.
Som selvstændig og far ved jeg, hvor vigtigt det er, at rammerne fungerer – både i virksomheden og i kommunen.
De sidste fire år har jeg været stærkt engageret lokalt i Ebeltoft Distriktsråd som formand og næstformand samt som bestyrelsesmedlem på Ebeltoft Skole, hvor jeg har set, hvordan lokalt engagement virkelig kan gøre en forskel.
Jeg har et stort ønske om at gøre Ebeltoft og Syddjurs endnu stærkere – både som erhvervsby og som fællesskab. Jeg arbejder for handling, ikke kun gode intentioner: Stærke kulturtilbud, levende bymidter, gode skoler og en effektiv infrastruktur. Et levende handelsmiljø, fællesskaber, kultur og turisme løfter både byen og hele kommunen og giver erhvervslivet vækstmuligheder.
Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at beskytte Ebeltofts unikke karakter og handelsmiljø.
Til daglig arbejder jeg som virksomhedskonsulent og selvstændig med rådgivning inden for levende bymidter/ byliv, detailhandel og bæredygtighed i hele Danmark. En levende bymidte kræver ikke kun ideer, men også vilje og investeringer. Uden attraktive bymidter og et stærkt handelsliv mister byen sin sjæl og tiltrækningskraft.
Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at beskytte Ebeltofts unikke karakter og handelsmiljø. Vi må prioritere langsigtede, arkitektonisk gennemtænkte løsninger, der styrker byens identitet.
Erhvervsudviklingen afhænger i høj grad af de lokale rammer, som politikerne skaber. Mit mål er, at erhvervslivet har optimale betingelser for at vækste: Klare retningslinjer, enkel administration og muligheder for samarbejde. Når rammerne er i orden, kan virksomhederne ansætte de nødvendige medarbejdere, skabe vækst og generere skatteindtægter, som kommunen kan bruge på borgerne og dem der har brug for det. Virksomhederne kan typisk selv organisere sig efter behov og finde løsninger, der skaber resultater i praksis.
Vi har alt, hvad der skal til for at gøre Syddjurs endnu bedre, hvis vi prioriterer rigtigt, og vi må aldrig glemme, at kommunen skal være til for borgerne – ikke omvendt.
Og jeg håber, at jeg – når den tid kommer – vil få muligheden for at gøre en forskel for borgerne. For at have været en god repræsentant for dem, der har vist mig tillid med deres stemme.