Fortsæt til indhold

Jeg opgiver ikke kampen for seniorboliger. Det er mit politiske projekt

Debat
Jan Fischer (S)Byrådsmedlem - kandidat til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har de sidste 8 år kæmpet for seniorboliger. Det har været op ad bakke, men jeg giver ikke op. Overalt i Syddjurs mangler vi boliger til os over 50.

Nogle vil kunne klare sig med 70-80 m2, andre vil have lidt større, 90-100 m2 i et plan. Der skal være plads til det ønske, som passer den enkelte borger.

Mange vil gerne sælge deres store hus og flytte i noget mindre.

Drømmescenariet er, at der var en plan for, hvor og hvornår der kan bygges i Hornslet eller Rønde osv. At vi er på forkant. Mange vil gerne sælge deres store hus og flytte i noget mindre. De huse, der bliver ledige, kan sælges til tilflyttere til kommunen, nye skatteydere.

Jeg forestiller mig, at byggeriet er blandet, så der kan bo børnefamilier sammen med os ældre, gerne med en børnehave i midten. Med mange grønne oaser, stisystemer, selvfølgelig klimavenligt byggeri. Måske et fælleshus med flere muligheder.

Hvad med bygningen, hvor ungdomsskolen – SFO har haft til huse?

Den bliver ledig om lidt. Hvad med om vi undersøger, om den kan ændres til en andelsforening med 15 lejligheder, som vi talte om på tidligere kaffemøde 30. oktober med deltagelse af 10 borgere og lokalmægleren ved Jette Dalgaard?

Jette og jeg vil følge den til døren og få undersøgt, om muligheden kan indfries. Og så får kommunen penge i kassen for salg af bygningen.

Mange udbydere er klar til at bygge lige det, vi ønsker, i de størrelser vi gerne vil have. De mangler jord. De er klar, mange vil gerne sælge, så hvad venter vi på?

Der skal nytænkning, modige beslutninger, investeringer og hurtigere byggetilladelser til. Det vil jeg gerne arbejde for i næste byrådsperiode.

Jeg håber, at det nye byråd vil være med til at handle hurtigt på det, for det haster.