Børn har også ret til at være syge
Byrådskandidat foreslår et pilotprojekt i Syddjurs Kommune for kommunens medarbejdere, hvor kommunens medarbejdere kan blive hjemme ved deres syge børn, indtil barnet er helt rask.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Når telefonen ringer, og skolens nummer står på skærmen, giver det altid et lille gib i maven. Som mor til en datter på 7 år priser jeg mit gode netværk af raske og rørige bedsteforældre højt. For der er ofte en, der kan hente, når skolen ringer. Men selv ikke mit netværk kan fuldtidspasse et sygt barn i flere dage. Og hvad gør vi så?
At styrke balancen mellem familieliv og arbejdsliv er både et socialt ansvarligt og sundt initiativ.
Børn har brug for en forælder ved deres side, når de bliver syge. Det skaber den nødvendige tryghed og ro. Børn har også ret til at være syge, til de er raske igen, og få omsorg fra deres forældre, mens de er syge. Men mange forældre oplever i dag, at de ikke har mulighed for at blive hjemme hos deres syge børn, til børnene er helt raske igen.
At forældre ikke kan blive hjemme, fører desværre ofte til, at børn, der stadig er syge, afleveres i institutioner, hvor de risikerer at smitte både andre børn og personalet.
At afleveret et sygt barn i institution, har næsten en ud af fem forældre gjort, viser en undersøgelse fra BUPL lavet af Voxmeter, undersøgelsen viser også at halvdelen af forældrene har følte sig nødsaget til at melde sig selv syg for at kunne passe et sygt barn.
Jeg foreslår derfor, at vi i det kommende byråd arbejder for at lave et pilotprojekt i Syddjurs Kommune for kommunens medarbejdere, hvor det skal afprøves, at kommunens medarbejdere kan blive hjemme ved deres syge børn, indtil barnet er helt rask igen.
Syddjurs Kommune vil med dette pilotprojekt kunne vise sig som en foregangskommune som arbejdsgiver og vise, at trivsel og fleksibilitet kan gå hånd i hånd.
At styrke balancen mellem familieliv og arbejdsliv er både et socialt ansvarligt og sundt initiativ. Vi skylder både vores børn og vores medarbejdere at se på dette.
Virksomheder som Norlys og Spiras har erfaring med dette, som viser, at det ikke nødvendigvis fører til en udgift. Erfaringer fra Spiras viser, at der ligefrem er lavere fravær og højere trivsel hos medarbejderne , mens ordningen hos Norlys gav lidt mere fravær, men ordningen er gjort permanent, da fraværet var steget med under 10 minutter pr. måned pr. medarbejder.
At fremme trivsel blandt kommunens ansatte og styrke Syddjurs Kommune som en familievenlig og attraktiv arbejdsplads er det klare mål med pilotprojektet.
Jeg mener, at det ville være interessant at se på, om en sådan ordning for Syddjurs Kommunes ansatte kan bidrage til bedre trivsel og mindske fravær, give gladere medarbejdere og bedre velfærd.
Så vi kan være en kommune, der kendes på, at vi passer på vores ansatte og deres familier – og ikke mindst sikrer trivsel og rettigheder for vores mindste medborgere.