Fremtidens turismeservice kræver gentænkning, ikke centralisering under Visit Aarhus
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Efter den seneste debat om et lokalt turistkontor er jeg blevet tolket, som om jeg skulle være imod et sådant tiltag.
Det er en misforståelse.
Et lokalt turismekontor? Ja, tak.
Jeg er på ingen måde modstander af et stærkt, lokalt forankret sted, hvor både borgere og gæster kan få information og inspiration. Tværtimod.
Min pointe er derimod, at løsningen ikke nødvendigvis er at placere ansvaret i regi af Visit Aarhus. Visit Aarhus gør et godt stykke arbejde med at markedsføre Aarhus-regionen nationalt og internationalt, men en centraliseret model risikerer at overse vores unikke, lokale kvaliteter og behov. Vores lokalsamfund har brug for en turismeservice, der er tæt på græsrødderne, de lokale virksomheder og de frivillige, der kender vores område indefra.
Jeg argumenterer for en gentænkning af turismekontorets rolle og struktur. Det skal være en dynamisk, lokalt styret enhed, der fokuserer på:
• Lokal forankring: En organisation, hvor lokale interessenter har direkte indflydelse og ejerskab.
• Autentiske oplevelser: Fokus på de ”skjulte” historier og oplevelser, som kun en lokal kender til, og som giver turisten en unik værdi.
• Levende bymidte: Bidrager til at skabe en levende bymidte og måske indtage et ledigt lejemål centralt i byen, så en potentiel tom butik bliver til en levende butik.
• Fleksibilitet: Mulighed for hurtigt at tilpasse tilbud og strategier efter lokale tendenser og behov, uden omvej via en stor, regional organisation.
• Frivillighed: Vores civilsamfund er limen i vores lokalsamfund. Lad os bruge det til at løfte opgaven med hjerte og dedikation.
Vi skal udnytte potentialet i vores område fuldt ud. Det kræver, at vi tør tænke ud over de eksisterende strukturer og skabe en model, der er skræddersyet til os.
Lad os arbejde sammen om at skabe en stærk, lokal turismeindsats, der bygger på vores egne præmisser. Et lokalt turismekontor? Ja, tak.
Men det skal være vores kontor, drevet med lokal stolthed og indsigt.