Fortsæt til indhold

Flæskesteg til 10 kroner - hvad koster det dyrene?

Svar til Jørgen Ivar Brus Mikkelsen.

Debat
Poul DamgaardVrinners

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Jørgen Ivar

Jeg er helt enig med dig i, at vi alle har et medansvar for den udvikling, vores land gennemløber. Især føler vi i bedsteforældregenerationen et ansvar.

Det er derfor, vi indimellem protesterer, når vi synes, udviklingen går i en forkert retning. For eksempel når en af de lokale svinefabrikker vil udvide sin produktion (og forurening) til det dobbelte. Jeg ved godt, at I i byrådet ikke har ret megen, om overhovedet nogen, indflydelse på godkendelsen heraf. Vi prøver bare at gøre opmærksom på et af landbrugets store problemer.

Flæskesteg til juleaften!?

Jeg kan ikke forestille mig, at nogen i Bedsteforældrenes KlimaAktion har sådan én på julebordet, og mon ikke de fleste, som så TV2’s glimrende udsendelse »Hvem passer på grisene?« for nogle dage siden, har mistet lysten til at sætte tænderne i konventionelt fremstillet svinekød! Fritgående grise, det er noget andet.

Flæskesteg til 10 kr. pr. ½ kg, som lokale supermarkeder reklamerer med lige nu! Hvilket dejligt liv mon disse grise har haft?

Personligt foretrækker jeg en juleand fra den nærliggende økologiske landbrugsskole.

Jeg nyder også meget en spegepølse, som dit skovkvæg i Mols Bjerge leverer hovedingrediensen til.

»Almindelige retskafne borgere«!

Kære Jørgen Ivar. Er det topfolkene i Landbrug og Fødevarer, hvis svinestalde vi så afskyvækkende optagelser fra i TV2’s dokumentar 26. november? Jeg kan godt forestille mig, at flere af dem er på kanten af en politianmeldelse for vanrøgt af deres husdyr.

Men Jørgen Ivar, jeg er glad for, at du er med til at holde gang i debatten om svineproduktionen i Danmark.

Og jo - jeg håber da virkelig, at Den Grønne Trepart kan medvirke til at afbøde nogle af de værste skadevirkninger fra dansk landbrug!

PS: Tillykke med genvalg til byrådet!