Lysinferno på Aarhus Ø?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
9. december beskrev Johannes Yde i JP Aarhus hvilke lyksaligheder, det vil blive, hvis der kommer seks kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Disse vindmøller langs havnefronten ville pynte gevaldigt. Store langsomt roterende møller ville skabe ro og lindring i sindet.
Møllerne bliver højere end Studstrupværkets 190 meter høje skorsten. Hvem vil ikke gerne have 6 studstrupværks skorstene uden for sine vinduer? Det er jeg også sikker på, at alle beboere på Aarhus Ø vil se frem til. Især da disse møller hver skal udstyres med meget kraftige blitzlys på toppen af nacellerne og midt på mølletårnene. Det vil simpelt hen være en fornøjelse at se på en mur af disse blitzblink hele døgnet. Det bliver alletiders lysshow. Det bliver ikke nødvendigt at tænde lys hverken inden- eller udendørs. Hvis man er så heldig, at man har sit soveværelse vendt ud mod møllerne, kan man jo tælle blink i stedet for får, hvis man ikke kan sove. Hvis det i det hele taget bliver muligt at falde i søvn for den kraftige blinken. Jo, det ville da være dejligt med disse møller.
Noget helt andet er, at når den fremherskende vindretning fra vest er kraftig, giver havnens og byens bygninger udtalt turbulens og vindstød. Kan møllevingerne holde til dette?
Til slut vil jeg råde kommende bygherrer på Pier 3 til at få en afklaring af, om der kommer møller på havnen eller ej. Jeg er sikker på, at kvadratmeterprisen på de kommende boliger er afhængig heraf. Ligeledes er jeg sikker på, at boligprisen på Aarhus Ø falder, hvis møllerne kommer.