Fortsæt til indhold

Min gamle nabo har set lyset - seks år for sent

Byrådsbeslutning om lyskryds kritiseres for manglende logik. Trafikafvikling bør sikre sikkerhed for alle trafikanter, mener tidligere medlem af Natur-, teknik- og miljøudvalget (NTM).

Debat
Grethe MøgelvangMørke

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

For seks år siden blev mit forslag om en rundkørsel afvist, og derfor er trafikken på Rosenholmvej, Stadionvej, Birkevej og Alpevej blevet farlig.

Jeg bliver meget irriteret over, at Jan Fischer nu forsøger at »sparke en åben dør ind og være klog på bagkant«.

Forholdene er endt præcis, som jeg påpegede, da jeg sad i NTM-udvalget.

Livsfarlige situationer opstår både for skolebørn, fritidsfolk, borgere, der bor her, og alle brugere af skole, børnehave, hallerne og idrætsanlæg.

Jeg bliver meget irriteret over, at Jan Fischer nu forsøger at »sparke en åben dør ind og være klog på bagkant«.

Fakta er, at den siddende socialdemokrat i NTM og resten af byrådsgruppen må formodes at have talt sammen, inden denne beslutning blev konfirmeret af jeres udvalgsmedlem Anita Søholm.

Flere borgere fortæller, at de oplever bilister køre over for rødt. Det er et stort held, at der endnu ikke er sket ulykker med bilister eller fodgængere, der skal ud fra Stadionvej.

Lad os være enige om, at det opsatte lyskryds med de standere, der er opsat, ikke er sket ud fra de mest logiske metoder.

Trafikafvikling i kryds, uanset hvilken vej det går, må aldrig nogensinde være placeret sådan, at det kan skabe den mindste usikkerhed for trafikanter. Sådan noget burde være almindelig skrivebordslogik, når vejingeniøren udfører sit job.

Læs nedenstående fra mit indlæg i 2023 i avisen.

Da jeg sad i byrådet i NTM-udvalget, foreslog jeg sagligt og realistisk, at de fire huse, som ligger ved parkeringspladsen og Rosenholmvej, skulle opkøbes, ligesom tankstationen på den modsatte side skulle nedlægges, og at der bør etableres en rundkørsel, som inddrager Birkevej, Alpevej samt Stadionvej. Trafikken bliver stor fra skole, hal og idrætsforening samt villakvarteret, og en skoleudvidelse her vil også give mere trafik og støj. Mit forslag kunne ikke skabe enighed, så tre huse er nu ladt i stikken, og disse ejere kan nu sidde stavnsbundet med huse, som bliver vanskelige at sælge, fordi ingen ønsker at bo lige op ad en skole, hal, idrætsanlæg og parkeringspladser.

Jeg vil selvfølgelig ikke give nogen et personligt ansvar, fordi det er en byrådspolitisk besluttet løsning. Nu må 27 politikere vise deres sunde fornuft og hurtigst muligt tage fat på at få løst problemerne omkring trafikken på den mest trafikerede vej gennem Hornslet.

Tillad mig med et smil på læben at skrive: »Jeg synes, det er rart, at jeg endelig kan læse, at socialdemokraten Jan Fischer - min gamle nabo - endelig er kommet til den samme konklusion, som jeg havde for seks år siden.«

Nemlig at der skal større og bedre anlæg til at afvikle trafikken på stedet.

Få sat gang i den rundkørsel, det kan kun gå for langsomt. Ingen kø ved håndvasken, anerkend, at der er en farlig situation rent trafikmæssigt, som kræver omgående handling.

https://dinavis.dk/debat/ECE16290655/fisher-og-thagaard-i-boer-tale-sammen-igen/