Samme dødsensfarlige ulykke kan ske her i Favrskov
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Busulykken på Djursland, der kostede to mennesker livet 14. januar i år, er på alle måder tragisk. Beboerne i området har i årevis advaret om, hvor farlig strækningen er, og bedt både kommunen og lokalpolitikerne om at gøre noget. Intet blev gjort. Det kostede to mennesker livet.
Vi har også farlige strækninger her i Favrskov Kommune. Jeg vil særligt gerne fremhæve vejen mellem Ulstrup og Vellev, Øksendalvej, hvor samme dødsensfarlige ulykke kan ske når som helst.
Øksendalvej er uden afstribninger, bilister må køre 80 km/t, der kører jævnligt busser, der er skarpe sving, ingen cykelsti, og igennem hele dagen er der trafik. Det er alle ingredienserne til, at en ulykke kan ske når som helst, ligesom det skete på Djursland.
Selvfølgelig bør alle bilister køre efter forholdene og eksempelvis sænke farten i de skarpe sving. Det gør alle bare ikke. Og slet ikke busserne. Tit møder jeg som bilist modkørende, busser og biler, der kører midt ude på vejen i svingene i fuld fart. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi har været tæt på at miste et sidespejl til en bus. Hvilket jo er en lav pris, når en ulykke i værste fald kunne koste mit, mine børns og andre buspassagerers liv.
Jeg vil opfordre Favrskov Kommune og lokalpolitikerne til at bruge ulykken på Djursland som en anledning til at sikre, at lignende ikke kan ske her i kommunen. Øksendalvej er et godt sted at starte. Farten skal sænkes i svingene med skilte, vejen skal stribes op, og en adskilt cykelsti vil gøre vejen sikker for både biler, busser og cyklister.