Fortsæt til indhold

Fodboldens fremtid truet. DBU Sjælland tillader mænd i kvindeturneringer

Debatten om kønsidentitet i idræt intensiveres med DBU Sjællands beslutning. Beslutningen om at tillade biologiske mænd i kvindefodboldturneringer skaber splittelse, mener Ulf Harbo.

Debat
Ulf HarboMedlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I starten af vinterferien var jeg på Sjælland for at støtte gruppen Kvinderettigheder.dk, som var mødt op i Idrættens Hus i Brøndby for at få omstødt DBU Sjællands bestyrelses beslutning om at tillade biologiske mænd i kvindefodboldturneringer.

Dette på trods af, at kun 6 % af danskerne ifølge Gallup mener, mænd skal have lov at spille kvindefodbold.

Kvinderettigheder.dk er en relativt nyopstartet gruppe af fortrinsvis kvinder, som arbejder for beskyttelse af piger og kvinders rettigheder – og børns ret til ikke at blive udsat for ideologisk påvirkning i børnehave, skole og fritid. Dette arbejde flugter med det, jeg har lavet i Norddjurs Kommune.

Det er tydeligt, at debatten omkring kønsidentitet og idræt slår gnister – senest med DBU Sjællands beslutning den 7. februar (DBU Sjælland giver afslag på ændring af regel om kønsidentitet i breddefodbold - Fodbold for piger) om at tillade biologiske mænd i kvindefodboldturneringer, helt modsat DBU Jylland, der med et rungende nej stemte imod implementeringen i 2025 (Massivt flertal i DBU Jylland siger nej til omstridte kønsanbefalinger - Fodbold for piger.)

Dette på trods af, at kun 6 % af danskerne ifølge Gallup mener, mænd skal have lov at spille kvindefodbold.

Vi ved alle, at der sker store omvæltninger i puberteten, som gør, at drenge på grund af testosteron bliver stærkere, og piger på grund af østrogen bliver mere formfulde. Generelt ser man, at drenge i teenageårene bliver markant bedre, mens piger stagnerer eller falder i niveau. Dette giver sig udslag i, at cirka tre gange så mange drenge spiller fodbold i 16-17-års alderen som piger.

Som idrætslærer og mangeårig fodboldspiller med en bachelor i idræt fra Aarhus Universitet kender jeg disse udviklingsfysiologiske fakta bedre end de fleste. Jeg lavede derfor et faktaark om pubertetsudvikling og idræt, som jeg delte ud, blandt andet til formanden for DBU Sjælland, Jakob Koed. Desværre valgte han sammen med mange andre af de delegerede – fortrinsvis ældre mænd – at gå imod piger og kvinders ret til at spille fodbold uden mandekroppe.

Faktaarket var ellers lavet med hjælp fra Dansk Idrætsforbunds hæfte »Aldersrelateret træning – For børn og unge« og bogen »Idræt og Træning« lavet af Dansk Idrætsforbund. Men lige lidt hjalp det, da 19 stemte for og 81 imod at forbyde mænd i kvindefodboldturneringer på breddeniveau.

DBU Sjællands beslutning viser med al tydelighed, at der er behov for en saglig og respektfuld debat om, hvordan vi sikrer både fairness og tryghed for piger og kvinder i sportens verden i en tid med stærke ideologiske strømninger.

Jeg har her i Norddjurs gennem længere tid arbejdet for, at børn og unges trivsel kommer først – uden ideologiske dagsordener i institutioner og skoler.

Vi skal altid sætte faglighed, neutralitet og respekt for forældrene før seneste ideologiske strømning, som rammer børn og unge og vores institutioner.

På mit initiativ har Norddjurs som den første kommune i landet det sidste år afdækket praksis omkring kønsidentitet med det klare formål at stoppe kønsideologisk påvirkning allerede fra børnehavealderen.

Arbejdet blev enstemmigt bakket op af Børne- og Ungdomsudvalget, arbejdsgruppen og kommunalbestyrelsen, hvilket er et tydeligt signal om, at børn skal have lov til at være børn og behandles på et fagligt og neutralt grundlag.

For mig handler det ikke om at lukke samtalen om kønsidentitet, men om at sikre, at den foregår respektfuldt, neutralt og med fokus på børns udviklingstrin – ikke som politisk aktivisme.

Børn skal ikke gøres til brikker i en ideologisk bevægelse og slet ikke en bevægelse, som arbejder for kemisk kønsskifte af børn ned til 11 år og socialt kønsskifte allerede i børnehaven.

Både for Norddjurs og resten af landet er det vigtigt, at staten tager ansvar for, at undervisningsmaterialer og vejledninger ikke er ideologisk ladet, men bygger på faglighed og respekt for forældres ansvar. Jeg opfordrer øvrige kommuner til at følge Norddjurs’ eksempel:

👉 Fjern kønsideologiske materialer fra børnehaver, skoler, sundhedsplejen og idrætsforeninger. 👉 Sæt faglighed, neutralitet og børns trivsel først.

Børn, piger og kvinder fortjener neutrale, trygge og respektfulde rammer – ikke ideologisk pres og strukturel undertrykkelse.