Fortsæt til indhold

»Jeg er fortvivlet over omstillingsplanen for socialområdet«

Det er samfundets svageste, der bliver udsat for de kommende besparelser.

Debat
Knud HaunstrupFreelance, Skødstrup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Borgmester. Kære byråd.

Jeg ved godt, det ikke har den store indvirkning på din beslutning, men jeg vil alligevel udtrykke min fortvivlelse over de fuldstændige urimelige besparelser, du mener er så nødvendige inden for Sociale Forhold og Beskæftigelse.

Du udtaler: »Vi SKAL hjælpe – og vi KAN ikke bare øge udgifterne, ellers bliver vi straffet. Det kræver prioriteringer, når vi skal få den økonomiske kabale til at gå op.«

Hvem bliver så straffet med de besparelser? Bare et eksempel: Aarhus Kommune er nødt til at finansiere 2.000 sæder på det nye stadion, for det bliver dyrt at udsætte det til senere, hvad tror du/I at det vil koste senere, når du/I vil sparer på omsorg til udsatte, svage og handicappede borgere? Ja, jeg spørger bare. Men får nok ingen svar.

For år tilbage sparede man på maden til de ældre, som resulterede i at de ældre ikke spiste nok mad. Nu forsøger man igen. Denne gang på bosteder for svage og handicappede borgere. Tror I, at det giver et andet resultat? Af skade bliver man klog, men sjældent mæt, hvis du/I forstår?

Jeg ved godt at du/I er flintrende ligeglade med, hvad jeg mener, og at det ikke ændre noget, og at du/I nok ikke engang læser det.

Men nu er det skrevet.

Jeg håber, at der er mange, der vil tage sig tid til at udtrykke deres harme over de besparelser.

Husk: Et samfund skal bedømmes på, hvordan det behandlet de svage.

Og som salige Kim Larsen skrev: »Jeg kan ikke forstå, hvad en regering skal gøre godt for, hvis ikke det er for at hjælpe de svage. De stærke skal sgu nok klare sig.«