Du er mere end det, du føler. Men du er ikke nok i dig selv
Følelser skifter. Overbevisninger flytter sig. Det, der føltes sandt i går, gør det ikke nødvendigvis i dag.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Jeg tør ikke helt mærke efter.«
Sådan sagde en ung mand for nylig. Ikke fordi han ikke havde følelser, men fordi de fyldte for meget. Han kunne ikke rigtig forstå dem, eller leve med dem.
Nogle af os har lært, at vi skal mærke efter. At følelserne er vores kompas. Men hvad gør man, når kompasset snurrer? Når nyheder, tempo og algoritmer trækker det i alle retninger?
Hvad nu hvis der ikke er nok derinde? Hvis vores følelsesliv ikke er nok.
Mange siger det, som om mennesket rummer sit eget svar. Som om vi – hvis vi bare er ærlige nok – kan finde et fast punkt i os selv.
Det lyder stærkt. Men det er også risikabelt.
For de fleste opdager før eller siden, at det indre ikke er stabilt. Følelser skifter. Overbevisninger flytter sig. Det, der føltes sandt i går, gør det ikke nødvendigvis i dag.
Så hvad bygger du dit liv på, når det sker?
Den 4. maj var omkring 800 mennesker samlet til “Lad os tale om tro” i Musikhuset. Jeg var med til at arrangere det. Det var anden gang at en gruppe kristne, på tværs af folkekirker og frikirker lavede et stort anlagt åbent arrangement på en af Aarhus’ største scener. Denne gang var det Alex Vanopslagh, Jacob Holst Mouritzen, Anne Grete Bjarup Riis og Iben Maria Zeuthen, der delte deres personlige trosrejser. Til inspiration og eftertanke. Det var ikke perfekte historier, men ærlige, håbefulde fortællinger om at lede og om at finde noget, man ikke selv havde opfundet.
Fælles for dem var ikke, at de havde fundet ind til en kerne i sig selv, som bar dem. Men at de havde fundet noget uden for sig selv, som gjorde.
Og de står ikke alene.
Nye undersøgelser fra bl.a. Bibelselskabet peger på, at omkring halvdelen af unge danskere (18–30 år) tror på noget større. Det er, som om længslen er ved at indhente os.
Måske fordi flere begynder at tvivle på, om “mig selv” er nok.
Til vores konfirmation forleden læste jeg Jesu sidste bøn for sine disciple for dem. Her siger han: »Dette er det evige liv, at de kender dig …« (Joh 17,3).
Det er en skarp påstand. Ikke: at du finder ind til dig selv. Ikke: at du får styr på dine følelser. Eller dit liv for den sags skyld. Livet findes i at kende Gud. Det vender det hele på hovedet.
For hvis det er rigtigt, så ligger svaret på dit liv ikke gemt dybt inde i dig selv. Men uden for dig.
Kristen tro er derfor ikke først og fremmest en følelse eller en livsstrategi. Det er en relation. Til en, som ikke skifter, når du gør.
Du er mere end det, du føler. Men du er ikke nok i dig selv.
Og det er ikke en nedvurdering. Det er en befrielse.
For så behøver du ikke finde et urokkeligt fundament i noget, der hele tiden bevæger sig. Du kan få det givet.
Det var i virkeligheden det, aftenen i Musikhuset pegede på. Ikke mennesker, der havde fundet sig selv, men mennesker, der havde fundet noget, der holdt dem fast.
Måske er det værd at undersøge. Så lad mig være ligefrem:
Prøv kirken. Prøv Gud.
Ikke fordi du føler for det. Men fordi det kunne være, at livet ikke findes ved at lede længere ind, arbejde hårdere, men ved at række ud.