Øjebliksbilledet og det store billede
Vi skal have rettet op på øjebliksbilledet, men vi må ikke glemme det store billede.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Alt i en fodboldklub ses, opfattes, opleves og bedømmes gennem det prisme, der hedder antallet af point og placeringen i tabellen. Det kan og skal ikke være anderledes, og man vil ikke høre nogen i AGF pibe over, at vi ses på gennem et kritisk lys i denne tid.
Vi har resultatmæssigt ikke levet op til vores egne forventninger, vores fans eller omverdens. Det arbejdes der overalt i AGF benhårdt på at rette op på. Det ansvar tager vi i klubben på os – sammen. I alle led.
Men selv om fodbold er en verden, der defineres af konstant skiftende øjebliksbilleder, bliver det ikke mindre vigtigt at have øje for det store billede. Jeg har på denne plads berørt det før, men vil gerne med aktuel anledning lidt mere grundigt fortælle om de strategiske grundpiller, som AGF står på, skal bygge på og som giver al mulig grund til optimisme – i det store billede.
For at citere mig selv: Vores lokale ejerskab er ikke en forhindring mod, men en forudsætning for AGF’s succes.
Og for at citere Jyllands-Postens fra leder fra Bo Heimanns hånd for nylig om sagen mod Manchester City:
»Topfodbold har aldrig været en uskyldig sag. Men man kan godt savne de dage, hvor en arbejderklub fra den næstbedste række kunne gøre sig håb om at rykke op og konkurrere på nogenlunde lige fod med de store. Dengang sportslig kvalitet, en god manager, tilknytning til lokalsamfundet og et loyalt hjemmepublikum betød alt.«
Måske nok et lidt romantisk håb, men i AGF kan vi uden at sænke blikket sige, at vores tilknytning til lokalsamfundet og vores loyale hjemmepublikum rent faktisk betyder alt. For AGF er det en afgørende styrke, at vi har 10.000 primært lokale aktionærer, og at vores hovedaktionærer alle har en tilknytning til Aarhus.
Jeg synes også, at relationen mellem by og fodboldklub – og ikke mindst betydningen af den – blev meget tydelig ved den fælles glæde og den fest, by og fodboldklub fik stablet på benene ved mesterskabet.
Jeg er sikker på, at det lokale ejerskab betyder meget i den sammenhæng. Men også helt konkret har vores lokale ejerskab sikret os ro på bagsmækken og mulighed for både strategisk og ledelsesmæssig kontinuitet, ligesom vores lokale ejere har stået klar, når der har været behov for at skaffe ny kapital til nødvendige investeringer.
Og ja, AGF A/S er til salg på fondsbørsen hver dag, men vi arbejder aktivt for ikke bare at bevare, men at udbygge vores lokale ejerskab.
For ganske nylig nævnte landstræner Brian Riemer unge Frederik Emmery som en mulighed, da landsholdstruppen skulle suppleres. Det kan man kun være stolt af som AGF’er, men jeg vil også tillade mig at se det som en symbolsk blåstempling af udviklingen af vores talentarbejde.
Da vi spillede mod OB i Vejlby, var vi gået fra en gennemsnitsalder på holdet på 29,1 i Brøndby-kampen, der sikrede os mesterskabet, til 23,2 i kampen, hvor holdet i øvrigt trods uafgjort leverede en overbevisende indsats.
Med andre ord er det lykkes at få integreret vores unge talenter i højere grad i superligatruppen – det afspejler sig i 1.468 minutter indtil videre til teenagere i denne sæson mod 1.135 minutter i hele sidste sæson. Kun ”overgået” af FC Nordsjælland i Superligaen.
Vores faciliteter på akademiet har internationalt niveau, og vi har skrevet de første kontrakter med James Bogere, Hamuza Sengooba og Elvis Torach fra El Cambio-akademiet i Uganda, som vi har et samarbejde med.
Denne positive udvikling inden for talentarbejdet er simpelthen en forudsætning for en professionel fodboldklubs succes på den lange bane. I det store billede.
Nu skal vi snart heller ikke vente længere på endnu en milepæl i AGF’s historie og en anden grundpille for fremtiden – et ikonisk, moderne stadion for enden af Stadion Allé. Som det har fremgået af vores fondsbørsmeddelelser og årsrapport har processen med stadion også været særdeles dyr for AGF, ligesom lejen bliver det, men det er en langsigtet investering i fremtiden.
Med det nye stadion vil vi kunne tilbyde rammer for helt unikke oplevelser med fodbolden for fans, samarbejdspartnere, byen og dens indbyggere. Betydningen af et tidssvarende stadion for en professionel fodboldklub er veldokumenteret. Og vi får et unikt et af slagsen.
Uden at være blåøjet kan jeg sige, at AGF står stærkt i det store billede og til fremtiden.
Det er selvfølgelig mit forsøg på at nuancere billedet af AGF i en tid, hvor vi får berettiget kritik, men jeg kan ikke understrege nok, at det ikke er et forsøg på at underkende øjebliksbilledet.
Arbejdet på at bringe os tilbage på sporet ligger hos den daglige ledelse i klubben på alle niveauer, og her kan jeg passende citere vores fodbolddirektør, der stillede op hos TV 2 til kampen mod AC Horsens:
»Det er ikke godt nok. Og det ved vi jo godt, at det ikke er. Vi havde ikke set os være i den her situation før sæsonen, så der skal sejre på programmet. Det er det, som det handler om.«
CV sagde også, at det er vigtigt i denne fase, at der er ro på broen, og at vi fastholder vores fokus på præstationen, for vi ved, at vi har kvaliteten i vores trup. Det er en kliché af de store i fodbolden, at den næste kamp er den vigtigste, og at man tager en ad gangen. Men det er blevet en kliché, fordi det indeholder en sandhed.
Fokus i AGF er øjebliksbilledet, og man skal ikke forveksle ro på broen med manglende energi til at lægge den indsats, der skal til. Alle i AGF, kan jeg forsikre for, arbejder stenhårdt med alle værktøjer for at udskrive den medicin, der hjælper: Sejre.