Fortsæt til indhold

Lokal musiker afløser Helmig – skal synge "Malaga" til AGF-kamp

»Det er kæmpestort for byen,« siger Frank Højland Riis Larsen, om det arrangement, der rammer Ebeltoft mandag, når de danske mestre kigger forbi "Gryden".

Kultur og byliv

Når AGF kl. 17 spiller showkamp i Ebeltoft mod et udvalgt hold fra Djursland, bliver det, som traditionen foreskriver op til en AGF-kamp, med Thomas Helmigs ”Malaga” på højttaleranlægget over stadion.

Og faktisk bliver det endda også i en liveudgave.

»Men jeg er faktisk ikke sikker på, om de har spurgt Helmig, om han vil komme og spille,« siger den lokale musiker Frank Højland Riis Larsen, da avisen fanger ham midt i lydprøven.

Men så er det heldigt, at bysbarnet, der bl.a. spiller i duoen Mads P og Frank, har stillet sig til rådighed til dagens showkamp i Ebeltoft, hvor de danske mestre kigger forbi til en kamp mod et sammensat hold fra Djursland.

»Det var, da vi var ude at spille i weekenden, hovr vi pludselig talte om, at der da skal spilles ”Malaga” til kampen. Og så opstod ideen egentlig bare derfra. Det var faktisk nok min makker Mads, der fik ideen, men han kunne så ikke være her i dag, så det bliver bare mig,« fortæller Frank Højland Riis Larsen, der tog fat i arrangørerne.

»Jeg får en fadøl for det, og så kommer jeg gerne,« siger Frank Højland Riis Larsen og griner.

Og han kan skam også allerede godt sangen.

»Kæmpestort for byen«

Til dagligt spiller han rundt omkring i det østjyske, når han enten optræder i duoen Mads P og Frank eller i partyrockbandet De Spildte Talenter.

»Og vi har spillet den 100 gange,« siger sangeren, der nu kan glæde sig til en stor aften i Ebeltoft, når det aarhusianske fodboldhold kommer til byen.

»Det er kæmpestort for byen, og nu går jeg lige her på stadion, og alle børn er jo allerede ved at ankomme fra skole her i deres hvide trøjer. Der er et kæmpe arrangement for byen,« siger Frank Højland Riis Larsen, der også håber, folk, der kigger forbi, kommer til at skråle med på Helmig-klassikeren.

»Folk skal endelig bare synge med,« siger musikeren.

Dagens arrangement foregår hos Ebeltoft IF på Ebeltoft Stadion/Idræts- og Kulturcentret i Ebeltoft, og dagens begivenhed begynder allerede kl. 15, hvor fans kan møde AGF-spillerne, og kl. 17 spiller AGF så showkamp mod et udvalgt hold fra Djursland bestående af spillere fra; AC Norddjurs, Ebeltoft IF, IF Midtdjurs, IF Mols, Hornslet IF, KPI, Mørke IF, TRIF og Østdjurs 91, der alle er samarbejdsklubber til AGF.

Der er fri entre til arrangementet, hvor Ebeltoft IF håber at se mange til fodbold og fællesskab. På dagen er der boder, underholdning, foodtrucks, og i det hele taget har den lokale klub dækket op til en stor fodbolddag i ”Gryden”, som Ebeltoft Stadion også kaldes.