Molslinjen lover elektrisk færge-sommer - men ikke over Kattegat
Over halvdelen af Molslinjens sommerafgange sejles på strøm, men de største og mest trafikerede ruter bliver stadig sejlet på diesel.
Det bliver en elektrisk sommer hos Danmarks største færgerederi, Molslinjen.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
1. juni tog færgerne officielt fat på årets højsæson, og på tværs af rederiets mange ruter i hele Danmark vil 57,6 procent af alle afgange blive sejlet på strøm i stedet for på marine- eller biodiesel i juni, juli og august.
Sidste år var det tal 25 procent, så der sejles 131 procent flere ture på el i denne højsæson.
»Vi har fuld fart på den grønne omstilling lige nu, og det er en milepæl for os, at vi denne sommer sammenlagt sejler flere ture på strøm end på diesel,« siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, i pressemeddelelsen.
Teknologien manglede
Fra 2030 skal alle Molslinjens ruter være omstillet til elektrisk drift.
Alslinjen og Samsølinjen betjenes allerede af rene elfærger. På Fanølinjen sejler den mest benyttede ud af tre færger på strøm. På Øresundslinjen er tre ud af fire færger på strøm.
Men Bornholmslinjen, Langelandslinjen og hurtigfærgerne på Kattegat sejler stadig på diesel.
I Australien bygges der lige nu på de tre megakatamaraner, som fra begyndelsen af 2028 vil tage hul på en elektrisk fremtid for hurtigfærger, når de sættes i drift på Kattegat.
På Øresundslinjen er den tredje af de tre højfrekvente færger mellem Helsingør og Helsingborg netop konverteret til el. Kun en ældre lastbilfærge sejler stadig på diesel, og det betyder en højsæson, hvor 95 procent af alle afgange planlægges sejlet på grøn strøm.
»Vi mangler stadig de store ruter på Kattegat og på Bornholm, hvor teknologien først nu er ved at gøre det muligt at sejle på strøm med de store katamaraner. Men med de andre ruter helt eller delvist på strøm forventer vi at spare klimaet for adskillige tusinde ton CO2 bare denne sommer,« siger direktøren.
5,4 millioner rejsende forventes at tage en tur med en af Molslinjens færger i højsæsonens tre sommermåneder.
læser
lige nu