Fortsæt til indhold

Der skal støttes op om unge, der ikke er i job eller uddannelse

Debat
Charlotte Vindeløv, Møllestien 2i, Gl. Rye, 8680 Ry, SF-byrådskandidat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det var særdeles positivt for nyligt at læse, at Skanderborg Kommune er rykket op i top 20, som én af de mest erhvervsvenlige kommuner.

På samme måde kunne jeg tænke mig, at vi også kom i top 20 i forhold til at sikre, at vores unge støttes til at komme i uddannelse eller arbejde. Pt. er der unge, som ikke er kommet videre med at uddanne sig eller være i gang med et job efter de måske er faldet fra en ungdomsuddannelse, og derfor sidder fast på uddannelseshjælp, som offentligt forsørgelse.

Når vi samfundsmæssigt samtidig ser en stigning blandt unge, som har det svært af flere forskellige grunde – og hele tiden hører om det store behov for arbejdskraft - har vi som kommune en særlig forpligtigelse til at få alle unge med. Andet kan vi ikke være bekendt, så derfor mener jeg, at vi bør skabe flere relevante indsatser målrettet de unge, som har brug for støtte til at finde en farbar vej ind i voksenlivet.

Der er fx en stigende tendens af mistrivsel blandt unge med angst eller depression. Måske har en ung kun haft nederlag i folkeskolen og dermed har en manglende tro på sine evner. Eller en ung kan være faldet i misbrug, selvskade eller lign.

Det er selvfølgelig vigtigt, at de unge med andre problemstillinger end ledighed får tilbudt den fornødne rusmiddelbehandling, psykologhjælp eller anden relevant støtte for at have overskud og struktur til at kunne gennemføre en uddannelse eller fastholde et job.

Men også en mere håndholdt indsats, ved vi, kan sikrer gennemførelse af fx en ungdomsuddannelse eller et læreforløb. Samtidig er det væsentligt, at vi i kommunen ikke tænker one-size-fits-all. Vi skal også være i stand til at skabe relevante tilbud, som er løsningen for det specifikke unge menneske.

Det er jeg sikker på, at vores ansatte også gerne vil være behjælpelige med. Mulige bud på nogle løsninger kunne være at iværksætte studiejobs i kommunen, hvor unge kunne gøre sig mere konkrete erfaringer med forskellige jobs.

Ligeledes er det væsentligt, at virksomhederne kan tilbyde de unge, som starter i erhvervsfaglige uddannelser en læreplads.

Og ønsker de unge uddannelseshjælpsmodtagere at påbegynde en uddannelse, kan vi se, at mentorstøtte det første år sikrer mange mod frafald.

Dette er blot nogle få bud på, hvordan Skanderborg Kommune kan forbedrer forholdene for de unge, hvis potentiale endnu mangler at blive forløst. Et potentiale, som SF Skanderborg ønsker at understøtte.

Og alt i alt vil det være en investering i de unge, som giver dem værdighed, anerkendelse og selvrespekt ved at kunne bidrage til fællesskabet.