Debat: Ebeltoft - der er måske udsigt til en ny vej i baghaven?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Hvorfor mon turisterne i tusindvis hvert år vælger at aflægge et besøg i den gamle købstad til glæde for handelslivet og de fleste fastboende?
Efter min mening vil det være ødelæggende for det lokale samfund, der består af den gamle købstad omkranset af natur og de små byer ud til Kattegat – hvis der kommer en asfaltstribe, der skærer sig gennem uerstattelige naturværdier.
Fordi kombinationen af toppede brosten, små butikker, gode spisesteder og anerkendte museer og den korte afstand til mange aktivitetsmuligheder i den omkringliggende natur simpelthen er det ideelle sted at holde fri og få gode oplevelser.
Turisterne strømmer til og alt er godt…?
I lokalpressen har man imidlertid sommeren over kunnet læse om kaos i trafikken, fordi de omtalte turister tilsyneladende har valgt at tage ud i ferielandet i egen bil med kø-kørsel og parkeringsbesvær til følge.
Der er kommet flere forslag til løsninger af det såkaldte trafik-kaos og den gamle plan (fra dengang, der sejlede færger hver dag!) om en omfartsvej øst om Ebeltoft er nævnt af flere.
OMFARTSVEJ NEJ TAK.
Efter min mening vil det være ødelæggende for det lokale samfund, der består af den gamle købstad omkranset af natur og de små byer ud til Kattegat – hvis der kommer en asfaltstribe, der skærer sig gennem uerstattelige naturværdier.
Lige nu er ”Forslag til plan for Mobilitet og strategi for Trafiksikkerhed” i høring: se Syddjurs Kommunes hjemmeside https://www.syddjurs.dk/mobilitetsplan.
På side 13 kan ses et kort, der viser de fremtidige vejprojekter og her er både omfartsvejen og en forlængelse af Folboholm til Boeslumvej indtegnet. Min anbefaling er, at du går ind og ser nærmere på planen – der er måske udsigt til en ny vej i baghaven?
Der er frist for høringssvar til ovenstående plan d. 9. november, 2021.
Jeg er modstander af begge projekter.«