Solcelleanlæg, hvor svært kan det være.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære kommunalpolitikere.
Så er vælgermødet i Ålsrode overstået, og jeg syntes det gik godt, dermed ikke sagt at jeg blev meget klogere, for det gjorde jeg ikke, men der var en fin dialog. Da mødet var overstået, og folk var begyndt at forlade salen, gik jeg lidt rundt mellem bordene og var også forbi bordet hvor politikerne havde siddet, der lå nogle papirer med en masse fakta og ekspertudtalelser + nogle meget flotte panoramabilleder over markerne i Ålsrode, som vores gruppe havde udleveret til politikerne, som noget de kunne bruge til det videre arbejde med solcellerne. Jeg syntes det er ganske respektløst af politikerne, ikke at anerkende gruppens arbejde ved at lade sådanne papirer ligge efterladt som en brugt serviet, der var tre sæt efterladt, og det er jo ikke svært at regne ud hvem det er der har efterladt papirerne da de stadig lå ved pladserne, jeg vil ikke nævne navnene, men kun konstatere, der mangler virkeligt engagement og indsigt hos politikerne, der åbenbar er ligeglade med hvad vi siger.
Jeg syntes det er ærgerligt, at den solcelle politik I bruger, har skabt så meget dårlig stemning i befolkningen, og nu er endt i en orkan imod jer. Det ses tydelig på jeres udtalelser og beskyldninger mod hinanden, at dette her kun kan ende som “nogle dårlige og trælse sager”.
Derfor vil jer gerne komme med et bud på en løsning på problemet. Det kræver, at I trækker i arbejdstøjet, og kan blive enige allesammen, hvilket jeg tror er muligt.
Derfor vil jer gerne komme med et bud på en løsning på problemet. Det kræver, at I trækker i arbejdstøjet, og kan blive enige allesammen, hvilket jeg tror er muligt.
Som jeg ser det, er I startet hele solcelleprocessen forkert, derfor er det ved at kommet ud af kontrol.
Her er mit bud på en løsning.
Til at starte med bliver I nødt til at annullere alle ansøgninger om solceller, og viske tavlen helt ren. Ansøgningerne kan god komme i spil igen senere, men ikke nu.
Nu starter I politikere med at finde de områder i Norddjurs, der kunne være interessante at anlægge solcelleanlæg på. I kan i ro og mag diskutere områderne indbyrdes, med hensyn til befolkning, jorden, skov og kyst, jeg vil dog anbefale at områderne ikke bliver for store, da lokalområdet helst skal kunne aftage strømmen. Jeg forklarer senere hvorfor.
Jeg ved at i forbindelse med vindmøllerne for nogle år siden, havde I en plan fra starten af, og alligevel endte det med at ikke en eneste mølle blev rejst. Det er ikke ensbetydende med, at det er den forkerte måde at gøre det på. Planen skal bare være ordentlig gennemarbejdet før den sættes i værk.
Lad os antage at I finder 40 områder, der tager hensyn til de kriterier, som der protesteres imod nu.
I har nu styringen på processen. Nu henvender Kommunen sig til de pågældende lodsejere af områderne, med en opfordring til at ansøge om solceller, det skal selvfølgelig gøres med de nærmeste naboers viden og indflydelse ( forhåbentlig ikke ret mange), så området bliver tilpasset med det samme.
Vi er der, hvor Kommunen har henvende sig til lodsejerne, og ikke som nu hvor lodsejerne har henvendt sig til kommunen. Ergo I styrer løbet, uden den modstand i møder nu, men lidt modvind vil der altid være i sådanne sager.
Områderne skal ikke være mere end 10-20 ha, da strømmen skal kunne bruges lokalt, og det eksisterende elnet skal kunne kapere strømmen (måske med få undtagelser, hvor der bliver brug for et lidt større kabel).
Nu ved jeg ikke hvorfor Norddjurs kommune gerne vil have 1000 ha med solceller, da hele Danmark efterspørger 8000 ha Hvis det er på grund af CO2-regnskabet, så skubber I jo bare problemet over til de andre kommuner, hvilket ikke løser problemet nationalt, men det vil jeg ikke blande mig i.
Nu er der så nogle af jer, der tænker, de små anlæg duer ikke, da vi skal have strømmen ind til Aarhus, hvor der er brug for den. Det er fuldstændigt rigtigt, og prøv så at høre her: I øjeblikket importere Norddjurs kommune den strøm vi bruger, fra det store overordnede elnet der går ned gennem Jylland og forsyner alle byer i Jylland. Alle de små anlæg, vi stiller op, gør at Norddjurs kommunes behov for at importere strøm fra det store elnet reduceres, og derved kan bruges andre steder, blandt andet Aarhus. På den måde kommer vores “små” anlæg andre til gavn.
Det er fuldstændig knald i låget, først at importere strøm, og så anlægge store solcelleparker for at eksportere bagefter med kæmpe anlægsudgifter til følge, når det hele kan lade sig gøre ved at minimere importen ved selvforsyning, og lade andre få den strøm, som vi ellers skulle have haft.
Så fordelene er:
Aarhus “får” strøm fra Norddjurs uden kæmpe anlægsarbejde med store step-up transformatorer og kabelføring.
Solcelleområderne er små og anlagt med omtanke og hensyn til de lokale forhold og beboere.
Solceller på tage passer fint ind her.
Det eksisterende elnet skal ikke udvides.
Lodsejerne bliver ikke bebrejdet, at det er af økonomiske grunde, de gør det, da de er blevet opfordret til at sende en ansøgning af kommunen.
Anlæggene kan tilsluttes, så snart de er opstillet.
Og sidst men ikke mindst, I får ikke ørerne i maskinen igen.
Og ja, jeg bor i Ålsrode, som dette ikke handler om. Jeg tror også, Ålsrode vil kunne acceptere et område på 10-20 ha., hvis de bliver spurgt først.