Fortsæt til indhold

Du bidrager til at dæmonisere dine egne borgere, borgmester

Debat
Annette Klit, Møllestien 3, 8400 Ebeltoft:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Åbent brev til borgmester Michael Stegger Jensen (A):

Borgmester Michael Stegger, du siger på landsdækkende tv og i flere aviser, at du vil mægle mellem Molslaboratoriet og de borgere, der protesterer imod Molslaboratoriet for ikke at overholde dyrevelfærdsloven.

Du vælger så udelukkende at invitere den ene part, Bo Skaarup, til et lukket samråd, hvor der ikke må refereres fra.

Jeg kender personligt de ældre dyrevenner herude, alle er ældre mennesker, og jeg kender ikke et eneste menneske, der har truet eller chikaneret personalet på Molslab.

Det er lykkedes med din hjælp at dæmonisere dine egne borgere som nogen, der chikanerer og truer Molslab’s personale.

Du tilbyder at hjælpe dem, fordi personalet ikke skal føle sig utrygge ved at gå på arbejde. Selvfølgelig skal de ikke det.

Men det har nok i virkeligheden intet med dine borgere at gøre. Og derfor er dit tilbud om hjælp helt malplaceret.

Jeg kender personligt de ældre dyrevenner herude, alle er ældre mennesker, og jeg kender ikke et eneste menneske, der har truet eller chikaneret personalet på Molslab. Derimod har jeg selv været ude for et verbalt overfald, da jeg gik tur med to journaliststuderende på arealet.

Men alle skæres over en kam, der er absolut ikke plads til nuancer i denne historie. Det er en smart metode til at lukke munden på enhver, der ikke mener, at det er i orden, at Molslabs dyr aldrig må fodres eller få dyrlægebehandling.

Borgmesteren udtaler nu, at det skal være sikkert for Molslabs medarbejdere at gå på arbejde. Helt ærligt, Michael Stegger, hvilke konkrete eksempler er der fremlagt på, at medarbejdere er blevet truet?

Hvis det, du mener er, at der rundt om i landet findes et antal hjernedøde internetkrigere, der kaster sig over enhver sag for at booste eget ego, så er det jo bare de vilkår, som alle, der har en bestemt mening her i facebook-alderen, er underlagt. Tosser kommer i dag let til orde.

Og hvis du mener, at de situationer, hvor der har været åbne skænderier på Molslabs arealer er eksempler på trusler og vold, så er det kun alt for tydeligt, at du kun har hørt den ene side af historien.

Jeg er som mange andre seniorer herude dyreven. Jeg fotograferer og dokumenterer dyrenes tilstand på Molslab. Betegner bestemt ikke mig selv elle andre som aktivister. Jeg sætter mine billeder på nettet. Men det er ikke velset, og mine fotos bliver betegnet som falske.

Alligevel har du nu udråbt mig og andre af dine borgere (for vi er rigtig mange) som nogle aktivister, der truer og generer Molslaboratoriets personale.

Som tingene ser ud i dag, er det forståeligt, at Molslab har en interesse i at lukke munden på al kritik. Rigtigt mange borgere (tusindvis over hele landet) reagerer negativt på det, de oplever som dyremishandling, og som er udviklet som forsøgsmodel for de kommende naturnationalparker i Danmark.

Og rigtigt mange borgere har i øvrigt også svært ved at se, hvor den lovede eksplosion af nye planter og insekter findes på Molslabs’ arealer. Molslab ligner nu en gold gyvelørken.

Men det er altså ikke så oplagt, at borgmesteren stiller sig til rådighed og bidrager til, at to fjer bliver til fem høns og mistænkeliggør sine egne borgere. Det er faktisk sørgeligt. Og slet ikke i orden.

Du kan læse Michael Stegger Jensens svar på debatindlægget HER.