Stop med at klippe grøftekanterne
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har læst en artikel i Lokalavisen om klipning af grøftekanter. Og jeg siger også: Stop med at klippe græs og vejkanter alle steder. Man kan gøre det i byen eller i et kryds, men jeg bor på Mols, og langt oppe i Mols Bjerge kører de også og klipper grøftekanter. Ufatteligt.
Der er ingen grund til det. Jeg synes, det er meget trist at bo i en smuk, grøn kommune, hvor det ikke er muligt at finde vilde blomster.
På mange af mine ferier i Norge finder jeg de blomster, som jeg kender fra min barndom i Ebeltoft, og der er så mange. De kan bruges til snaps, plantefarvning og er spiselige.
Kendte blomsterkunstnere siger, at vejgrøfterne er deres inspirationskilde, men i Syddjurs kan de ingen inspiration finde.
Kendte biologer har også været på tv og talt om det i årevis. Når man klipper blomster, kommer der ingen frø til næste år, for blomsten er forsvundet.
For tre uger siden så jeg en vejmand slå græs langs kystvejen i Ebeltoft. Der var ingen græs - det var kun blomster, der blev klippet.
Grenaa har lavet en kæmpe flot indkørsel til byen, som de kalder vild med vilje, og det er så flot.
Stop nu med det klipning, og lad blomsterne blomstre. Send nogle af disse vejmænd ud og vedligeholde skoler og børnehaver, eller send dem ud på plejehjem og hjælpe personalet, der løber vildt hurtigt på grund af besparelser. Der er også mange gamle ensomme, der godt kunne trænge til kontakt og hygge.
Lad os få de vilde blomster tilbage. Lad os gøre kommunen flot igen.