Fortsæt til indhold

Kære politikere - vil I virkelig lade Kernehuset afgå ved en stille død?

Debat
Jettemarie Berghausen. Formand for Styregruppen i Kernehuset:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Når jeg tænker tilbage til sidste gang, hvor vi skulle spare, så vidt jeg husker, omkring 40 mio. kroner. Det var så ubehageligt at se og føle alle dem, der ikke vidste om de var købt eller solgt, de fleste var solgt ud af huset til andet arbejde, hvis der var et job.

2023 skal så være det år, hvor det igen går ud over de forkerte nemlig; børnehave/vuggestue, skolebørn/skoler, de unge gamle, og de gamle, som nu kan sætte sig tilbage i lænestolen med en ensformig hverdag, der sker ikke meget for borgeren, der føler mere og mere ensomhed.

Fordi der sker besparelse på besparelse, tror jeg næppe, det var sådan jeg ønskede det, da jeg gik på pension for 12 år siden. Forringelse på forringelse, man må håbe, at der kan reguleres f.eks. ved, at hver medarbejder der tjener over 400.000 kroner skal donere 90.000 kroner til den slunkne kasse, der hedder Sundheds - og ældreudvalget, det batter ikke så meget, men er bedre med lidt end slet ingenting, og så går det ikke kun ud over de gamle.

Træning i eget hjem, efter serviceloven § 86 stk. 2, så er der lagt op til ensomhedsfølelse, når man fratager borgerens mulighed for at møde andre mennesker om ikke andet, så når man skulle i træningscenter.

I Kernehuset i Ebeltoft er der også et træningscenter, og det bliver brugt flittigt!

De borgere, er det man kalder selvhjulpne, de er i den positive skala - ’at man kan selv’. Vores tre motionscykler, er tit ude og cykle til ’Frankrig’ i konkurrence med de andre to, og det kommer der mange sjove episoder ud af. Flaskerne kan ikke komme ind under hanen, når den skal påfyldes.

Vores Café i Kernehuset oser af hygge, man bliver omfavnet af; latter, snak, sang og musik og ikke at forglemme, - M A D E N - Der langes meget mad over disken, hen og finde en god plads, helst så man kan snakke sammen med de andre, der også skal have lidt mad.

Vi har gjort meget ud af at gøre Caféens området med ’hjemlig’ hygge, bl.a. en ’dagligdstue’, hvor der hver eneste dag sidder personer og læser aviser eller ugeblade, hyggesnakker med de andre der sidder i sofaen. De tre af bordene har på skift fået navne, 1. Slyngelbordet, 2. Labre larver & 3. Flittige hænder. Der er altid en summen af positive stemmer, når man kommer ind ad døren, godt humør, sang, snak og ikke at forglemme, en lille frokost inden de skal hjem, og tro mig – hele seancen gentager sig dagen efter. Hvor skal de gamle nu gå hen? De går ingen steder, men bliver medlem af den gruppe mennesker der hedder Ensomhedsgruppen. Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har været i Kernehuset fra dag et. Det siges, at jeg er husets DNA.

Hvis man lukker Caféen – så ’dør’ Kernehuset!

Supplement fra en bruger af Kernehuset.

Hej Jettemarie. Jeg har fattet nogle ord om besparelserne i kommunen.

Jeg er ked af, hvis caféerne i Aktivitetscentrene skal lukkes. Det kan ikke passe, at der ikke kan købes mad, som de ældre kan hygge sig med sammen.

Jeg er selv tovholder på Kernehuset sammen med en anden frivillig i ’Spis med din nabo”. Vi mødes kl. 11 og først synger vi sammen med en herre, der er så venlig at spille på klaveret. Meget hyggeligt.

Dernæst spiser vi caféens mad, og det er god mad. Vi synger igen, inden vi slutter med kaffe og kage. Snakken går, og alle ser frem til denne dag.

Det ville være trist, hvis gruppen (på ca. 15 til 17 personer) skal nedlægges pga. besparelser på dette område.

Værtinde - Elsebeth Madsen, ’Spis med din nabo’ - Kernehuset.