Budgettet er det muliges kunst
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Når kommunens budget skal lægges, så er der grundlæggende to muligheder som politiker: Man kan være med i de nødvendige prioriteringer, eller man kan stille sig udenfor og vælge at kritisere det resultat, der fremkommer.
Thake Fogh Cordt valgte det sidste, mens resten af byrådet forsøgte at få det bedst mulige resultat for kommunens borgere. Der er masser af bindinger fra regeringen og Folketinget, så vi har ikke frie hænder til at udvide vores service, selv om vi gerne ville og i øvrigt havde pengene til det – der er for eksempel en serviceramme, der skal overholdes.
Nu er det 18. gang jeg er med til at lave et kommunalt budget, og igen har jeg sammen med min gruppe været med til at fjerne nogle tidsler fra budgettet, blandt andet indenfor børnepasning og ældrepleje. Desuden har vi været med til at sikre den nødvendige økonomi til øgede udgifter til flere ældre og mennesker med handicap og en række andre udvidelser på budgettet.
Thake Fogh Cordt kritiserer vores forslag til anlægsbudget, som blandt andet omfatter flere nye daginstitutioner, et nyt plejecenter og mange nødvendige forbedringer på skoleområdet, så vi kan sikre et ordentligt arbejds- og undervisningsmiljø. Vi har kun afsat de mest nødvendige midler til at sikre vejene mod huller i asfalten og fortovene mod skæve og hullede fliser, så der er sparet, hvor det er muligt.
Vi lægger også vægt på, at der er ordentlige idrætsanlæg og fritidsmuligheder rundt om i kommunen. Det er ikke unødvendig luksus, men bidrager til sundhed og samvær for både børn, unge og voksne.
Samlet set er budgetforslaget det muliges kunst, hvor ingen kan få alle ønsker opfyldt. Men ved at være med, så kan man faktisk få stor indflydelse på resultatet.
Nu har borgerne mulighed for at komme med høringssvar, som vi politisk vil vurdere inden den endelige godkendelse af budgettet.