Fortsæt til indhold

Debat: Skræmmende læsning

Debat
Birgit AagaardSkovstykket 9, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Åbent brev til regionsrådsformand Anders Kühnau og relevante personer i regionsrådet.

Alle gode argumenter mod fjernelse af akutlægebil og lukning af akutklinikken i Grenaa i dagtimerne har vist allerede været nævnt i de mange artikler og læserbreve i Lokalavisen Norddjurs, så dem vil jeg ikke gentage.

Jeg vil dog gøre opmærksom på to læserbreve 4. og 11. oktober, som for mig er ekstra skræmmende læsning, da de er skrevet af to fagfolk indenfor sundhedsvæsenet, henholdsvis overlæge Ulrich Fredberg (regionsmedlem for (V) og anæstesi/behandlersygeplejerske Mette Kirk, Grenaa.

Ulrich Fredberg skriver i sit læserbrev den 11. oktober ”Så let kan både akutklinik og akutlægebil i Grenaa reddes”, at et flertal i regionsrådet har valgt at vedtage administrationens forslag om at nedlægge fire akutlægebiler, hvor der er længst til et sygehus, samt lukke akutklinikker i dagtid. Han mener, at et flertal af regionsrådet har haft blind tiltro til administrationens udmeldinger og ageren. Han giver en fin beskrivelse af situationen nu, kommer med konstruktive forslag, og beskriver de fatale konsekvenser af det vedtagne forslag.

Mette Kirk gør fint rede for de mange forskellige opgaver, der bliver løst på akutklinikken, og hvor hensynet til patienterne har været altafgørende. Hun skriver blandt andet i sit læserbrev 4. oktober ”Hvad med arbejdsmiljøet, Anders Kühnau?”, at hvordan kan man lukke akutklinikken uden at kende mangfoldigheden i opgaveløsningerne – og konsekvenser af lukning. Hun mener bestemt ikke, at regionsrådet på nuværende tidspunkt har det nødvendige fundament af viden til at træffe de rigtige beslutninger.

Disse to læserbreve, som jeg har refereret til, burde være obligatorisk godnatlæsning for relevante personer i både administrationen og regionsrådet, indtil indholdet er forstået

For både regionspolitikere og ansatte i administrationen gælder det sikkert, at det er svært at få overblik over, hvad der sker I virkelighedens verden. Og forstå de alvorlige konsekvenser for borgerne, som jeres beslutninger forårsager. Derfor er der så meget mere grund til at lytte til argumenter fra både sundhedspersonale, lokalpolitikere og borgere.

Disse to læserbreve, som jeg har refereret til, burde være obligatorisk godnatlæsning for relevante personer i både administrationen og regionsrådet, indtil indholdet er forstået.

Hvis beslutningen ikke bliver ændret, synes jeg virkelig, at det bliver meget svært at bevare tilliden til regionspolitikernes dømmekraft i fremtiden.