Skal reducerede normeringer i dagtilbud listes ind ad bagdøren?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Byrådet behandler i denne måned årets 3. budgetopfølgning. Her er der, til min store overraskelse, lagt an til budgetændring inden for dagtilbudsområdet.
Det foreslås at fjerne 1,2 millioner kroner fra de pædagogiske normeringer. Pengene skal i stedet gå til ledelse af dagtilbud. Der kan være mange gode grunde til at bedre resursen til ledelse – men en sådan beslutning skal ikke lempes igennem (godt kamufleret) i en sag om budgetopfølgning.
Normeringerne til dagtilbud er et emne, som byrådet traditionelt har taget stilling til i forbindelse med budgetlægningen – en proces, der blev afsluttet for kun en måned siden. I budgetprocessen er beslutningerne gennemsigtige og genstand for en offentlig høring. Socialdemokratiet har altid målrettet arbejdet for at undgå direkte nedskæringer i normeringer, også i dette års budgetforhandlinger. Vi mener, det er ufint, at der nu lægges op til en reduktion af tiden til børnene uden en reel politisk drøftelse af, hvordan byrådet ønsker resurserne til ledelse og pædagogisk arbejde prioriteret.
Det er en uigennemsigtig proces, som børn og forældre ikke kan være tjent med. Vi har derfor foreslået, at emnet gennemgår en reel sagsbehandling i Børne- og Skoleudvalget, Økonomiudvalget og byrådet. Det afviser borgmesteren og de øvrige blå partier.
Jeg synes, det er ærgerligt og utilfredsstillende, at borgmesteren ikke bidrager til at sikre en reel proces med åbenhed overfor borgerne. Jeg ville selv have prioriteret anderledes.