Fortsæt til indhold

Revner i Dråby - hvorfor vil Syddjurs Kommune ikke tage et ansvar?

Debat
Henning RolappDråby Bygade 16, Ebeltoft:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Dette er en sag hvor Syddjurs Kommune i over 1 år har ledt masser af vejvand ind til vores husfundament her på Dråby Bygade i Dråby.

Ganske kort: Kommunen lod opføre et fartbump midt i T-krydset, hvor huset ligger. Problemet ved et sådant bump er jo, at det hindrer, at vejvandet kan løbe frit ned af vejen, men at det samles til en vandstrøm. Vejen har et stadigt fald ned mod T-krydset og vores hus. så det bliver ret store mængder vand, der skal afledes på anden måde. Tidligere har der overhovedet ikke været problemer med vejvand, men nu er det til overflod.

Nu kan man jo ikke vise fotos i et læserbrev. Men jeg har taget et billede af den vandrende, der skal aflede vejvandet ved vores hus, og jeg har sat en tændstikæske i den. Kun halvdelen af tændstikæsken kan stå i renden. Den skal aflede ca. 70% vejens vand og kommer der mere vand, løber det direkte ned til vores husfundament.

Jeg har målt op, og arealet af renden svarer til under halvdelen af arealet af et nedløbsrør. Hvis der kommer mere regn end der kan være, løber det ”bare” over og ned til vores husfundament og ødelægger huset. Og ovenikøbet er renden næsten vandret og med en meget kruset bund, så kapaciteten i et nedløbsrør er mange gange større end i afløbsrenden for vejvand.

Og hvis vandet ikke kan være i renden, så løber det over og ind på husets fundament, Og huset slår i dag store voksende revner.

Ovenikøbet er der nyligt slået et hul i en gammel beskyttende betonring helt oppe ved husets fundament. Så vejvandet fra mere end 50 meter vej har over 1 år har strømmet uhindret ind til husets fundament.

Da jeg så foreholder kommunen og borgmesteren denne situation, så siger kommunen, at jeg skal bevise, at denne voldsomme indledning af vejvand i et års tid er skyld i disse store voksende revner. Ellers vil kommunen ikke gøre noget eller erstatte noget.

Vores hus har stået her i over 100 år uden nogen særlige skader, men 1 år efter at kommunen bygger et vejbump, som samler vejvandet og leder det ned til husets fundament. så slår huset kraftige voksende revner. Og kommunen kræver, at jeg skal bevise, at det megen vejvand er skyld i den meget kraftige revnedannelse. Jeg kan bevise, at der er ledt voldsomme regnmængder ind til husets fundament, men jeg kan ikke bevise, at disse voldsomme regnmængder får huset til at falde sammen. Kan du?

I øvrigt er der et lovkrav om, at man ikke må lede vand ind på fremmed grund. Men det ser kommunen stort på.

Må jeg afslutte med en lille historie. En klog mand har oplyst, at der har været mere end 200 store civilisationer i menneskehedens historie, men de er alle gået til grunde.

Det har nok sammenhæng med, at der efter en periode med god fremgang kommer mennesker til magten som ødelægger. Og hvis vi i dag kigger os omkring, så ser vi denne ødelæggelsestendens i mange lande. I vores eget land, i USA og såmænd også her i vores kommune. De holdninger som Syddjurs Kommune giver til kende her viser, at vi også er på en deroute til at falde sammen.

For når man udsætter en borger for en sådan ødelæggelse af hans hus og ikke vil erstatte disse ødelæggelser, så kan det kun være, fordi man holdningsmæssigt er degenereret.«

Svar fra Syddjurs Kommune:

Adresseavisen har forelagt debatindlægget og kritikken for Syddjurs Kommune.

Pressechef Ole Bjarke Nielsen, Syddjurs Kommune, svarer tilvage:

»Trafik og Anlæg har været i dialog med borgeren over en længere periode og er fortsat i kontakt med borgeren for at finde en god løsning.«