Ældrereform skal sikre mere sund fornuft i Favrskov
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg synes, der er gode takter i det ældreudspil, som regeringen præsenterede forleden. Valgfrihed, selvbestemmelse, helhedspleje, faste teams og et særligt fokus på at skaffe flere medarbejdere er bestemt noget, jeg kan tilslutte mig.
Nu er det så bare vigtigt, at det ikke bliver ved snakken og de gode intentioner. Der skal træffes beslutninger, så vi i Favrskov og landets øvrige kommuner kan komme i gang med at omsætte ordene til handling. Jeg synes, at vi allerede gør mange ting godt på ældreområdet i Favrskov, men der er ingen tvivl om, at vi kan gøre det bedre, hvis vi får lov af regeringen og Folketinget.
For det første ser jeg meget gerne, at vi skruer op for de ældres valgfrihed. De skal i højere grad kunne bestemme, hvad den hjælp, de er visiteret til, bruges til.
Vi skal holde fast i, at de ældre har mulighed for at vælge mellem kommunal og privat hjælp. Den valgfrihed har vi heldigvis på visse ydelser i Favrskov, men jeg ser gerne det frie valg udvidet til andre områder, så vi sætter den enkelte ældre mere i centrum. For mig handler det ikke om, hvorvidt offentlige eller private tilbud er bedst – det altafgørende er, at den enkelte ældre har sit frie valg.
For det andet skal vi bekæmpe bureaukratiet og minuttyranniet, som der er rigeligt af. Jeg vidste godt, da jeg trådte ind i Favrskov Byråd for to år siden, at der er mange regler på ældreområdet, men det har alligevel været dybt frustrerende at opleve, hvor tit rigide og uforståelige regler spænder ben for sund fornuft.
For det tredje skal vi give vores ledere og medarbejdere større ansvar. Vi har heldigvis mange dygtige og engagerede ledere og medarbejdere på ældreområdet i Favrskov. De har hjertet på rette sted og kæmper for at få tingene til at hænge sammen.
Vi skal vise dem mere tillid – de skal have mere indflydelse på, hvordan opgaverne løses. Hvis det skal kunne lade sig gøre, er det vigtigt, at vi som politikere ikke bare per automatik kræver mere kontrol, når der dukker en dårlig sag op i medierne.
I grelle sager skal vi turde sige, at det næppe bunder i mangel på lovgivning, men snarere i dårlig ledelse og/eller medarbejdere, der ikke er egnet til at arbejde med mennesker.
Jeg håber meget, at Christiansborg løsner de snærende bånd, så vi i Favrskov får mulighed for slippe fornuften løs på ældreområdet.