Fortsæt til indhold

"Konservative står fast - realisme og ansvar i kommuneplanlægningen

Det Konservative Folkeparti er forpligtet til at sikre en bedre kommune for alle borgere, lyder det i et svar fra Kasper Kolstrup på et debatindlæg.

Debat
Kasper KolstrupByrådsmedlem, på vegne af den konservative byrådsgruppe

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Kære Kurt, Benedicte, Claus og Tine

Jeg har med stor interesse læst jeres debatindlæg på Adresseavisens hjemmeside.

I det stiller I en række spørgsmål, og derfor vil jeg både for jer, og de resterende borgere i Rodskov, komme med svar på disse.

Jeg mener bestemt ikke at vi hos Det Konservative Folkeparti på nogen måde tilsidesætter hensyn til natur eller landskabsfredninger.

Hensynet til skovbyggelinjen tages i min optik først når lokalplanen skal udarbejdes. Dvs. hvis dele af området kan indgå i en god planlægning for byen, mener jeg tværtimod ikke det er hensigtsmæssigt at tage et areal ud. Vi har i den Konservative gruppe haft et fokus på skovbyggelinjen for flere arealer i kommuneplanen, også vedr. område 62.

Vi mener derfor, at det ud fra et princip om ordentlighed, og muligheden for at lade de bedste projekter skyde op i vores byer, giver mening at inddrage disse i kommuneplanen.

At disse grunde så kan sælges til en højere pris fordi de ligger naturskønt etc. synes jeg bestemt også tjener alles bedste. Flere penge i kommunekassen = Bedre velfærd for borgerne i Syddjurs, og vi kan sagtens tjene gode penge, uden at skulle gå på kompromis med noget så vigtigt som vores skovbyggelinjer.

Mht. borgerinddragelse, anerkender jeg bestemt også at der er modsatrettede ønsker til udviklingen i byen, og jeg tror på at grunden til dette, skyldes den massive procentuelle vækst Rodskov har oplevet de seneste år. Vi hos Konservative synes bestemt vi som byråd har hørt byen. Vi har deltaget på borgermøder, deltaget på gåture med både udviklere og borgere, afholdt møder i forsamlingshuset etc. Dertil har administrationen også kørt en grundig proces med høringsfaser, borgermødet osv. Dette har afstedkommet en del høringssvar, som jeg også gerne vil kvittere for, er læst og taget med videre i ”rygsækken” frem mod en stillingtagen.

Hvis vi koger en ”Maggiterning” på ovenstående data der er indsamlet under denne proces, er vores klare holdning fortsat, at vi er klædt på til at træffe en af de beslutninger vi nu engang er valgt til. Hvis et projekt som indgår i kommuneplanen, ikke lever op til de krav der stilles af både administrationen og det politiske mht. kvalitet og vision for det pågældende område, så bliver det aldrig realiseret. Vi har set flere eksempler i min tid, på hvordan vi beder udvikler om at gå endnu en runde med deres projekt, fordi det ikke rammer ind i de intentioner hverken vi som kommune og vigtigst af alt, nærområdets borgere har for området. Så vi kommer ikke bare til at handle i blinde, uden hensyntagen til borgere, natur eller fredninger. Vi tager ansvar og sikre fremdrift i den kommune vi er valgt i, og det uden at der er tale om ”Det vilde vesten”.

Jeg er direkte uenig når I beskriver at areal 62 er udefra og ind, og ikke indefra og ud. Til læsernes forståelse er indefra og ud princippet en betegnelse for at vi som kommune altid skal udvikle fra eksisterende bebyggede områder og ud i landskabet, når vi planlægger (Lidt forsimplet). Derfor er det for mig helt utænkeligt at vores administration vil overveje at bringe et areal ind i kommuneplanen som ikke lever op til dette princip, da vi simpelthen ikke må udvikle på andre måder.

Jeg mener desuden heller ikke at vi med areal 62 bør stoppe udviklingen der. Jeg har med selvsyn være på ”markvandring” hos en udvikler i byen med et meget spændende område som jeg også synes rummer nogle kvaliteter der er værd at forfølge.

Vi i Det Konservative Folkeparti er alle valgt ud fra et ønsker om at gøre alle borgere i Syddjurs tilfredse, og sikre at vi får en endnu bedre kommune at leve i. Nogle gange møder vi dog modsatrettede interesser, og specielt i planlægnings øjemed er der mange følelser i spil. Det forstår vi bestemt, da det er borgernes hverdag som potentielt ændre sig markant. Vi er dog også et parti som er sat i Verden for at træffe beslutninger, og turde stå ved disse. Vi er valgt til at sikre fremtiden og udvikling, og derfor står vi fortsat 100% på mål for den debat der var i byrådssalen.

Vi er meget interesseret i at de usikkerheder der måtte være forbundet med denne kommuneplan, og den uro i maven det evt. måtte give bliver afhjulpet på bedste vi, så hvis I måtte have lyst til en dialog om evt. bekymringer eller andet så står jeg hellere end gerne til rådighed når det passer ind hos jer.

På vegne af den Konservative byrådsgruppe i Syddjurs.«